Forventninger: Gabrielle Legrand Gjerdset har store forventninger til dugnaden. Her fra NSOs landsstyremøte 24.januar. Foto: Hans Dalane-Hval

Inviterer til tidenes budsjettdugnad

Den siste helgen i februar arrangerer Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo læringsmiljødugnad. Inntil 60 studenter kan delta på dugnaden som kan koste 232 000 kroner.

– Universitetet i Oslo og rektor Ole Petter Ottersen har utfordret oss til å komme med konkrete tiltak for å bedre læringsmiljøet og studiekvaliteten på Universitetet, sier leder i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO), Gabrielle Legrand Gjerdset.

Læringsmiljødugnaden i regi av Studentparlamentet finner sted på Sundvolden Hotell helgen 21.-23. februar. Inntil 60 studenter ved UiO kan fritt melde seg på mot en betaling på hundre kroner. I tillegg til å ha fått 100 000 kroner fra UiO, bruker Studentparlamentet 80 000 kroner på arrangementet. De har også søkt om 45 000 kroner fra Norsk studentorganisasjon (NSO).

Budsjettinnspill

– Jeg har store forventninger til dugnaden, og det er kjempekult å kunne sette i gang den bredeste budsjettinnspillsprosessen noen gang ved UiO, sier Gjerdset.

På dugnaden vil studentene bli delt inn i diskusjonsgrupper. Resultatene de kommer frem til, skal bli en læringsmiljødeklarasjon og studentenes innspill til universitetsbudsjettet.

Én av tre misfornøyd

NOKUTs nylanserte studentundersøkelse Studiebarometeret viser at fire av ti studenter i Norge er misfornøyde med oppfølgingen de får på sitt studieprogram. Studentparlamentet håper UiO vil prioritere læringsmiljøtiltak høyt i det nye budsjettet, slik at flere vil bli fornøyd.

– Oppfølgingstiltak i studieløpet er et svært aktuelt problem vi vil forsøke å løse, sier Gjerdset.

Historisk årsplan

– Jeg etterlyser stadig studentengasjement, ikke minst i sammenheng med eget læringsmiljø. Det er derfor kjempeflott at studentene kan engasjeres gjennom læringsmiljødugnaden, sier UiO-rektor Ole Petter Ottersen.

Ottersen mener det er for tidlig å si noe konkret om hvordan UiO vil bruke forslagene de får etter læringsmiljødugnaden i arbeidet med nytt budsjett, men sier han registrerer engasjementet. Han understreker at studiekvalitet blir en hovedprioritering i den neste årsplanen.

– Så vidt jeg vet er dette første gang i Universitetets historie at studiekvalitet er høyest prioritert i den nye årsplanen, sier Ottersen.

– Viktig med færre barrierer

Postdoktor Øyvind Brattberg ved Institutt for statsvitenskap på UiO skal holde foredrag for studentene som deltar på Læringsmiljødugnaden.

– På statsvitenskap har det av økonomiske årsaker blitt kuttet ned på seminarundervisningen, derfor er det viktig at det blir færre formelle barrierer mellom studentene og underviser, sier Brattberg.

Han mener at UiO må ta i bruk de praktiske mulighetene som finnes for å møte studentene i alle kanaler.

– Det finnes mange muligheter utenfor de tradisjonelle småseminarene, for eksempel organiserte kollokvier eller Facebook-grupper, sier Øyvind Brattberg.