Kjemper for egen framtid

KIEV/OSLO (Universitas): Studentene var med på å starte demonstrasjonene i Kiev. Nå vil de endre hele det politiske systemet i Ukraina for å redde sin egen framtid.

Publisert

Ikledd hvite t-skjorter med rød teip som danner kors på baksiden og forsiden, går medisinstudentene Sasha, Waldemar og Kolja rundt med hjelmer, masker, varmeputer og annet førstehjelpsutstyr for å bistå skadde demonstranter. Hundre meter bak frontlinja jobber de som frivillige førstehjelpsarbeidere for demonstrantene. Det er lørdag kveld i Kiev, Ukraina. Demonstranter fra hele landet står langs barrikadene i Mykhaila Hrusevs’kohos gate. Det er her de fleste av de voldelige sammenstøtene med politiet har skjedd.

Plutselig – mens medisinstudentene går mot demonstrantenes provisoriske sykehus – samler det seg en stor gruppe støyende mennesker rundt en person som ligger på bakken foran oss.

– Ett minutt, ett minutt. Hold dere bak, vi sjekker det ut, sier Sasha og løper framover for å sjekke.

Denne gangen var det bare en brukket fot. Men i løpet av den siste uka skal fem mennesker være drept i de voldelige sammenstøtene som har oppstått i området.

Studentopprør

De tre medisinstudentene er bare en liten del av den store bevegelsen av opposisjonspartier, studenter og privatpersoner som har samlet seg om én kampsak: å fjerne president Viktor Janukovitsj fra makten i Ukraina og få nyvalg. Mandag kom beskjeden om at den pressede regjeringa skroter den omstridte lovbestemmelsen som i praksis forbyr demonstrasjoner i hele landet.

Sophia Borysko er internasjonalt ansvarlig i Studentenes koordineringsråd i Kiev (SKR), et studentnettverk danna i forbindelse med demonstrasjonene. Hun var en av de hundre demonstrantene som samlet seg på Uavhengighetsplassen i fjor for å protestere mot den avbrutte frihandelsavtalen med EU, i det som skulle bli starten på protestene.

– De har stjålet vår rett til å uttrykke våre meninger, sier hun.

– Studentene har spilt en stor rolle i demonstrasjonene; det var vi som startet dette. Gjennom disse to månedene har vi beskyttet våre rettigheter til en bedre framtid, sier Borysko til Universitas.

Startet med EU-avtale

Ukraina og EU hadde over flere år forhandlet om avtalen som president Viktor Janukovitsj til slutt ikke ville undertegne. Ikke lenge etterpå inngikk presidenten en avtale med Russland om kjøp av billig gass og lån, og det var altså dette som trakk demonstrantene til gatene i november.

– Vi dro ut fordi vi ikke var enige om kanselleringen av den europeiske avtalen, sier Sophia Borysko.

Tirsdag meldte statsministeren at han går av. En talsperson for den ukrainske ambassaden i Norge sier til Universitas at det er ekstremt viktig at krisen løses på fredelig vis gjennom dialog mellom presidenten, opposisjonspartiene og det parlamentariske flertall, og peker i denne sammenheng på statsministerens avgang og på skrotingen av den strenge demonstrasjonslovgivingen.

– Forhandlingene fortsetter, sier talspersonen.

Europa-orienterte studenter

Demonstrasjonene eskalerte etter at opprørspoliti brukte makt for å bryte opp én av studentdemonstrasjonene i november i fjor. Fra starten av desember samlet flere hundre tusen mennesker seg på Uavhengighetsplassen, hvor lederne av opposisjonspartiene har vært sentrale.

Ukraina-ekspert Tor Bukkvoll ved Forsvarets Forskningsinstitutt er ikke overrasket over at det er studentene som startet demonstrasjonene.

– De er den første generasjon uten noe forhold til sovjettiden. Studentene forstår at både Ukrainas framtid og deres egen personlige framtid ligger i et tettere samarbeid med Europa, sier han.

– I tillegg er dette unge folk med stå-på-vilje og mer tid enn de som arbeider. Studentene har store nettverk og er godt organiserte.

Store korrupsjonsproblemer

Studentleder Borysko er ikke nådig i sin dom over hvordan presidenten og regjeringens har slått ned på demonstrasjonene:

– De har tatt vekk vår sjanse for demokrati og en bedre framtid, sier hun.

– Det politiske systemet vårt er gjennomkorrupt. Politikerne bryr seg ikke om folket. De bare bruker oss som slaver for å fylle bankkontoene sine. De opptrer som kriminelle alle sammen, mener Borysko.

Ukraina er av Transparency International regnet som det mest korrupte landet i Europa og er rangert på en 144. plass av 177 land totalt – hvor sisteplass er mest korrupt.

Den ukrainske ambassaden medgir at korrupsjon er et stort problem i Ukraina, men sier landet tar alle mulige skritt for å forebygge dette, inkludert å vedta lover, nedsette en nasjonal antikorrupsjonskomite, fokusere på korrupsjonskamp i innenrikspolitikken og å samarbeide med internasjonale organisasjoner.

– International association of anti-corruption authorities snakket i april 2011 om «remarkable successes in fighting corruption in 2010», og Europarådets Group of States Against Corruption (GRECO) anerkjente på et møte i fjor Ukrainas implementering av en rekke anti-korrupsjons-anbefalinger, sier talspersonen.