Stiller som NSO-leder

Gabrielle Legrand Gjerdset, studentparlamentsleder ved UiO, stiller til valg som leder av Norsk Studentorganisasjon. Resultatet vil bli klart i slutten av mars.

Publisert

Fredag ble det klart at Gabrielle Legrand Gjerdset, leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO) stiller til valg som leder til Norsk Studentorganisasjon (NSO).

Det annonserte Gjerdset selv på Twitter fredag formiddag.

I tillegg stiller også Bjørn Kristian Danbolt, leder i Studentparlamentet på Universitetet i Bergen og Anders Kvernmo Langset, tidligere leder i Fag- og forskningspolitisk komité i NSO, melder Radio Novas program Nyhetsfredag.

Vil være sparringspartner

Gabrielle Gjerdset sier hun vil jobbe med å gjøre NSO til en enda tydeligere interesseorganisasjon.

– Jeg vil at NSO skal være en god sparringspartner til Kunnskapsdepartementet, slik at når vi kommer frem med gode faglig tunge forslag kan vi samarbeide, sier Gjerdset.

Hun vil også jobbe for å realisere fulltidsstudenten.

– Jeg vil jobbe for en bedre økonomi for studenten slik at man kan studere på fulltid, ikke bare når man har tid mellom deltidsjobben, sier Gjerdset.

Kreative bidrag

Leder i Velferdstinget Kaia Marie Rosseland er glad for at Gjerdset stiller som NSO-leder.

– Jeg tror hun kan bidra med å videreføre organisasjonen på en god måte som den kreative personen hun er, sier Rosseland.

Hvem som blir den nye lederen for NSO vil stå klart på organisasjonens landsmøte i slutten av mars.