Studentskepsis til storsammenslåing

Westerdals, NISS og NITH slås sammen til én stor høyskole. Det er ikke alle studentene fornøyd med. Hva synes du om fusjonen?

Blandede følelser: Noen studenter er kritiske til sammenslåingen, men studentledere og rektor er overbevist om at fusjonen vil styrke skolene.

– Det er blandede meninger blant studentene på Westerdals om sammenslåingen.

Rikke Grønvold Christensen, studentleder på Westerdals School of Communication,

Høyskolesammenslåingen

• Westerdals School of Communication eies av Anthon B Nilsen Utdanning AS (ABNU).
  • ABNU eier og driver også blant annet Bjørknes, Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH), NKI Nettstudier, Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) og Treider.
  • ABNU omsetter årlig for mer enn 500 millioner kroner, ifølge Westerdals hjemmesider
  • .

Fire på Westerdals

– Det er blandede meninger blant studentene på Westerdals om sammenslåingen. Vi er en liten skole med et lite miljø, så de som er skeptiske er kanskje bekymret for å klare å opprettholde nåværende miljø, sier leder ved studentorganisasjonen på Westerdals School of Communication, Rikke Elling Grønvold.

Hun tror enkelte studenter er redde for at det blir for stort – og kanskje også for forandring.

Skepsisen til sammenslåingen kommer blant annet frem på sosiale medier. På Twitter kommenterer westerdalsstudenten Emmy Henriette Netka at «Westerdals, NISS og NITH skal slås sammen og bli en gigantisk, vag skole».

– Selv om visse personer har uttrykt misnøye, tror jeg nok de fleste studentene er positive, sier Grønvold.

Avfeier skepsisen

Ledelsen ved Westerdals School of Communication, Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) og Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH) har blitt enige om en sammenslåing. Den nye skolen vil få navnet Westerdals – Oslo School of Art, Communication and Technology. Fusjonen vil, om den blir godkjent, gi en høyskole med omtrent 1600 studenter.

– Jeg tror holdningen blant studentene på Westerdals er avventende, men positiv. Det er klart en stor og omfattende prosess kan føre med seg utfordringer, spenning og usikkerhet, sier rektor ved Westerdals, Tom Kvisle.

Rektoren er ikke overrasket over at noen studenter er kritiske, men benekter at skolen vil komme til å bli en «gigantisk, vag skole».

– Jeg tror den kommer til å ha en tydelig profil. Forskjellen er at vi får et sterkere og større faglig tilbud. De gamle fagene våre vil få tilført kompetanse på teknologi og kunstproduksjon, sier Kvisle.

– Et ansvarlig valg

Studentlederne ved de forskjellige skolene ser også store muligheter ved fusjonen. Studentrådsleder ved NITH, Joel Christensen, fremhever de sosiale og akademiske mulighetene Westerdals og NISS har å by på.

– Det er alltid gøy å jobbe med andre som er lidenskapelig opptatt av det de driver med, sier NITH-Christensen.

Studentlederen på Westerdals mener rektorene ved de ulike institusjonene har sett hva bransjen faktisk trenger, og tror studentene vil nyte godt av avgjørelsen.

– Jeg synes det var et ansvarlig valg. Det vil være kontakt på tvers av fag, og vi vil kunne blande kreativitet med teknologi, sier Grønvold.

Slås sammen i sommer

Den nye høyskolen vil i følge Bjørn Jarle Hanssen, administrerende direktør ved NITH, oppfylle regjeringens ønske om sterkere, mer moderne og internasjonalt konkurransedyktige studieinstitusjoner.

Sammenslåingen er ventet å tre i kraft i løpet av sommeren. Den nye høyskolen vil organiseres i fem fakulteter, henholdsvis fakultetet for kommunikasjon, teknologi, musikk og scene, ledelse og film og tv. Skolen vil kunne tilby et tyvetalls studieløp fra oppstart.

Therese Meyer (23)

Westerdals, Film og TV

– Når man skal ut i arbeidslivet med en utdannelse fra Westerdals så «vet» arbeidsgiveren hva han får. Det kan bli spennende å se hvordan dette blir etter sammenslåingen. Jeg synes det er litt urettferdig at de andre skolene bare skal flyttes over til Westerdals og sånn sett får en «gratisplass».

Julie Wennesland (29)

Westerdals, Grafisk Design

– Jeg har ikke gjort meg opp noen veldig sterk mening om sammenslåingen, men det viktigste er at det høye nivået opprettholdes og at det å komme fra Westerdals forblir et kvalitetsstempel når man skal ut i arbeidslivet.

Nicholas Bjørneboe (21)

Westerdals Film og TV

– Jeg tror at sammenslåingen vil gjøre at skolen som helhet blir bedre. Det er klart at det er litt skummelt med forandringer, men alt i alt tror jeg alle vil tjene på sammenslåingen.

Mikael Melin (23)

Film og TV

– Det kan bli utfordrende med større klasser med tanke på oppfølging. Men jeg håper at det kan styrke de forskjellige fagfeltene, og føre til at man får en mer spisset utdannelse. Slik som det er i dag synes jeg utdanningen er litt for generell.