Endringer: Røe Isaksen la tirsdag frem regjeringens planer knyttet til høyere utdanning og forskning. Arkivfoto: Patrick Da Silva Sæther

Dette vil Røe Isaksen med høyere utdanning

Varsler full gjennomgang av blant annet finansieringssystem.

På Kontaktkonferansen tirsdag presenterte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen regjeringens tanker rundt og planer for forskning og høyere utdanning.

Blant annet la Røe Isaksen frem syv tiltak for høyere kvalitet sektoren han er minister for. Hentet fra Kunnskapsdepartementets pressemelding:

• 1. Regjeringen skal oppnevne en ekspertgruppe som skal gjennomgå hele finansieringssystemet for universiteter og høyskoler. Gruppen settes ned i løpet av våren. Deres viktigste oppdrag vil være å se på hvordan finansiering kan styrke kvaliteten i forskning og høyere utdanning.
  • 2. Regjeringen har satt i gang arbeidet med en stortingsmelding om struktur i høyere utdanning. Målet med prosessen er å sikre høy kvalitet i alle studietilbudene i universitets- og høyskolesektoren. De tar sikte på at stortingsmeldingen legges fram våren 2015.
  • 3. Regjeringen legger frem en langtidsplan for forskning og høyere utdanning til høsten. Denne vil styrke forutsetningene for å gjøre de langsiktige og strategiske prioriteringene som er viktige for å oppnå høy kvalitet.
  • 4. Norge skal utvikle flere verdensledende forskningsmiljø. I dialog med universitets- og høyskolesektoren vil regjeringen finne og satse på aktuelle miljøer og institusjoner som kan bidra til gjennombruddsforskning i verdensklasse.
  • 5. Regjeringen skal sørge for at Norge lykkes i EUs nye forskningsprogram Horisont 2020. I løpet av våren lanseres strategien for norsk deltakelse. En vellykket strategi må ta utgangspunkt i hvordan vi motiverer hver enkelt forsker til å søke.
  • 6. Regjeringen skal se på hvordan vitenskapelig ansatte i varetas. Det inkluderer rekruttering, stillingsstruktur og karriereutvikling.
  • 7. Regjeringen skal legge trykk på lærerutdanning. Gode lærere er grunnmuren i kunnskapssamfunnet. De er forutsetningen for hvor godt vi lykkes i universitets- og høyskolesektoren så vel som hele resten av samfunnet.

– Vi har mulighet til å legge ned studiesteder

En av tingene regjeringen åpner for, er å legge ned høyskoler:

– Jeg tror likevel det er sannsynlig at en av konklusjonene i prosessen vil være at vi bør redusere antallet institusjoner, sier Røe Isaksen i pressemeldingen.

En av regjeringens punkter, er en stortingsmelding om strukturendringer i høyere utdanning.

Når Røe Isaksen blir bedt om å utdype, svarer kunnskapsministeren:

– Vi sier at vi er villige til å ta de grepene som trengs, også på struktur. Her skal det skje noe, sier Røe Isaksen.

Stortingsmeldingen skal etter planen komme våren 2015.

– Vi kommer ikke til å styre hvilken master et universitet oppretter, men vi har mulighet til å gå inn og pålegge folk å slå seg sammen administrativt, sier Røe Isaksen, før han også påpeker:

– Og vi har mulighet til å legge ned studiesteder.

Isaksen understreker at de vil bruke tid, både på gjennomgangen og finansieringsmodellen, og på å finne ut hva som er den beste strukturen.

Regjeringen har blant annet satt ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom finansieringen av høyere utdanning.

– Vi vil nok finne det samme som man har funnet før: at vi har for mange små og fragmenterte fagmiljøer. Da har man mange steder problemer med både undervisningskvalitet og forskningskvalitet, sier Røe Isaksen.

Savner rammevilkår

Ola Rydje, leder i Norsk Studentorganisasjon (NSO), er kritisk til Røe Isaksens innspill:

– Vi kommer til å stille spørsmål om hvorfor man har utelatt alt som har med rammevilkår for å studere å gjøre. For eksempel studiestøtte og studentboliger som er viktige forutsetninger for at vi skal ha kvalitet med heltidsstudenten, sier Rydje til Universitas.

– Det kom to veldig store ting her i dag. Det ene er stortingsmeldingen om struktur, sier Rydje.

– Jeg forventer at ting blir lagt ned mange steder, og jeg forventer at noen kommer til å få større fagmiljøer.

Les mer om Røe Isaksens planer i onsdagens universitas.