Må få utsatt eksamen: Illustrasjonsbildet viser tegnspråkstudenter ved HiOA. Grethe Syvertsen, koordinator ved HiOA beklager den ubeleilige kloakklekkasjen som førte til at eksamen i tegnspråk nå blir utsatt til over nyttår. ILLUSTRASJONSFOTO: Benjamin A. Ward / HiOA

Tegnspråkstudenter får utsatt eksamen

En strøm av kloakk møtte de eksamensklare tegnspråkstudentene på Språklaben på Høgskolen i Oslo og Akershus fredag. Ledelsen beklager, og flytter eksamen til over nyttår.

– Jeg kom ned akkurat da det hadde skjedd, og det var helt umulig å være der, sier Sigrid Hansen-Ekenes.

Hun er en av de mange studentene som fredag måtte snu i døra på grunn av sterk kloakklukt i språklaben på Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Hansen-Ekenes skulle egentlig ha avlagt eksamen i tegnspråk tirsdag og onsdag, men hun og resten av klassen må i stedet vente til over nyttår før de får avsluttet faget.

Renner stadig over

Det er ikke første gang språklaben har måttet stenge på grunn av kloakkoversvømmelse. For bare to uker siden var det også en lekkasje som da ble umiddelbart reparert.

Også da måtte studentene holde seg unna på grunn av intens stank og kloakk som fløt i gangene.

Lekkasjen denne gangen virker mer omfattende.

Grethe Syvertsen, koordinator for «team eksamen» ved HiOA

– Lekkasjen denne gangen virker mer omfattende, sier Grethe Syvertsen som er koordinator på «team eksamen» ved HiOA.

Hun forteller at driftstjenesten er på saken, men at de er ganske sikre på årsaken til lekkasjene.

– Det kastes håndtørkepapir i toalettene, sier Syvertsen, som mener det er lite administrasjonen kan gjøre med dette utover å opplyse og informere om de ubehagelige konsekvensene.

Syvertsen forteller at ledelsen har vært i kontakt med studenter på telefon og e-post.

– De uttrykker at det er kjedelig at eksamen blir utsatt, men forstår at dette var utenfor vår kontroll.

Hun forteller videre at ledelsen har full forståelse for at det er kjedelig å ha dette hengende over seg i jula

Nødvendig med spesialrom

– Juleferien blir kanskje litt oppspist, men det er likevel bedre enn at vi for eksempel måtte hatt den i neste uke, for da er det mange som allerede skulle ha reist hjem, sier Hansen-Ekenes, som skal bruke jula på å holde tegnspråkkunnskapene ved like.

Det skal hun gjøre ved å prate tegnspråk med andre og se på tegnspråkvideoer, omtrent det samme som eksamen går ut på.

Det var nemlig den praktiske eksamensformen som gjorde det vanskelig å finne et annet lokale på kort varsel.

– Rommet lekkasjen oppstod i er en språklab med egne båser for hver student, sier koordinator Syvertsen som forteller at tegnspråk-eksamen krever spesialrom.

– I eksamenssituasjonen er det viktig at den enkelte kan jobbe alene uten å bli forstyrret av medstudenter.

Hansen-Ekenes sier til Universitas at det selvfølgelig er surt å ikke få tatt eksamen.

– Men det er den beste mulige grunn til å utsette, legger hun til.