Ikke ideelt: Her i tennishallene på Oslo Tennisarena har hundrevis av Oslo-studenter eksamen, gjerne samtidig med studenter fra utdanningsinstitusjoner.

Eksamenskaos på Hasle

Kø, kø og atter kø var gjengangeren da studenter ved Universitetet i Oslo og Handelshøyskolen BI skulle ha eksamen på Oslo tennisarena i forrige uke. Flere har klaget på forstyrrelser fra høyttalere og at bygget ikke egner seg som eksamenssted.

– Jeg har tatt en del eksamener ved UiO i mitt liv, men aldri opplevd maken. Siden den var på Hasle beregnet jeg ekstra god reisetid. Likevel måtte jeg stå i tre kvarter i kø, helt fra t-baneperrongen, sier Kyrre Solli.

25. november hadde han seks timer eksamen i innføringsemnet i psykologi, som ble avholdt ved Oslo tennisarena på Hasle. På grunn av manglende skilting oppstod total forvirring blant de eksamensnervøse studentene.

– På semestersidene til emnet mitt stod fem seksjoner i Hasle-hallen oppstilt. Ingen av dem var riktige. Jeg rakk akkurat frem til riktig plassering, og fikk utdelt eksamenspapirene idet jeg satte meg ned, sier Solli.

På emnesidene står det også at 15 minutter før skal være tilstrekkelig nok tid til å komme seg inn i eksamenslokalet.

Diskutér i kommentarfeltet.

• Har du opplevd problemer på eksamensdagen? Hva er de beste og verste eksamenslokalene du har hatt?

Frykter for sikkerheten

Situasjonen ble ikke bedre da Solli og mange andre skulle gå på toalettet. Siden han hadde klokke med seg, merket han seg at det tok tjue minutter fra han gikk til toalettet og var tilbake igjen, på grunn av do-kø og lang avstand mellom sitteplass og toalett.

– Etter mitt syn er ikke bygget egnet for så mange mennesker. Det har bare én inngang, forholdsvis små ganger, og altfor få toaletter. Som tennishall er den sikkert kjempestor, men som eksamenssted er hallen uholdbar, mener han.

Fordi det tok over en time å få alle kandidatene inn i lokalet, tror han det ville vært vanskelig å få alle ut på en trygg måte dersom nødstilfelle oppstod.

Jeg tør ikke tenke på hvordan de skulle evakuert lokalet.

Kyrre Solli, student

– Jeg tør ikke tenke på hvordan de skulle evakuert lokalet, sier Solli.

Erkjenner problemer

Torodd Reiersen, daglig leder ved Oslo tennissenter, innrømmer at de har hatt kapasitetsproblemer på Hasle i starten av eksamensperioden i høst.

Reiersen peker på manglende intern enighet om logistikken, i tillegg til at UiO har henvist sine studenter til feil hall.

– Kandidater fra Universitetet fant seg ikke plass før 30 minutt før eksamen, noe som skapte kø og venting. I tillegg ble ikke BI-studentene sluset raskt nok til anviste eksamensseksjoner, noe som førte til dårlig gjennomgangstrafikk, sier han.

Reiersen viser til at det har blitt avholdt eksamen på Hasle i mange år, og etter å ha gjort forbedringer, mener han de nå har kontroll på situasjonen.

Maksimalt kan tennishallene huse 2500 eksamenskandidater om gangen, selv om det hører til sjeldenheten at så mange er der samtidig.

Reiersen avviser at mengden studenter går på bekostning av sikkerheten.

– Det er mer enn tilstrekkelig med nødutganger i hver av hallene, med tydelige anvisningsskilt slik at eventuell evakuering skal gå som påkrevet, sier han.

Student Kyrre Solli tror ikke nødutgangene kunne motvirket kaostilstander.

– Hallen var delt opp i mange seksjoner med skillevegger. Med godt over tusen studenter tror jeg det ville blitt en umulig oppgave å evakuere på kort tid, sier han.

Høyttalerbonanza

Ikke bare slet studentene med fasilitetene, de ble også forstyrret av høyttaleranlegget. BI-studentene kom for seint i gang, og fikk beskjeder overlevert på «idrettsstevne-nivå» utover hele salen, forklarer Solli.

– De ble fortalt at det var lurt å gå på toalettet før de startet, og at de kunne kjøpe seg rundstykker i kantina. Intet mindre enn fire opprop ble gitt, slik at alle hørte det. Svært mange i salen ble satt ut, sier han.

Fordi kandidatene hadde forskjellige lengder på sin eksamen, og det ikke fantes synlige klokker i salen, opplevdes annonseringen av hvor mye tid som var igjen enda mer distraherende. Flere andre studenter som Universitas har vært i kontakt med, bemerker det samme.

– Det ble ropt opp over anlegget uten spesifikasjon om hvem det gjaldt. Enkelte fikk panikk flere ganger, fordi de trodde det angikk dem, sier Solli.

Han mener Universitetet bør revurdere Halse som eksamenslokale.

– Flere av studentene hadde sin første eksamen noensinne denne dagen, og jeg vil tro flertallet gjorde en dårligere prestasjon slik situasjonen ble. Selv om de løser opp i køproblemene, er ikke lokalet ideelt som eksamenssted, sier han.

Fortsetter på Hasle

– Det var en del ting som gikk galt denne dagen, og mange klager fra studenter har kommet inn, sier Monica Bakken, direktør for Studieavdelingen ved UiO.

– Jeg vet at Samfunnsvitenskapelig fakultet må opprette ekstra eksamen på to emner på grunn av forsinkelser inn i hallen, do-kø på opptil 20 minutter og annet som skjedde, sier Bakken.

Innføringsemnet på psykologi er blant emnene der det nå tilbys ny eksamen over jul. Likevel vil ikke Universitetet klare seg uten Hasle, fordi de er avhengig av bygget for å ta unna toppene i eksamenstiden.

– Våren 2014 vil det i tillegg bli et større behov for Hasle enn vanlig, siden Idrettsbygningen på UiO skal pusses opp, sier Bakken.

Tips journalist Thorbjørn K. Borlaug: t.k.borlaug@universitas.no

• Har du opplevd eksamenskrøll dette semesteret?