Nordkoreanske studenter rømmer

Etter å ha hoppet av til Sør-Korea, har nordkoreanske akademikere klart å danne landets første studentorganisasjon. De håper nå å bli en viktig stemme i konflikten mellom de to landene.

*Korea-konflikten*

• Historisk er Korea et samlet rike, men det ble delt i Nord og Sør etter andre verdenskrig. Sør-Korea ble besatt av amerikanerne, mens Sovjetunionen tok Nord-Korea.
  • Etter delingen i 1945 ble Kim Il-sung leder for arbeiderpartiet i kommunistiske nord. Siden har makten gått i arv, og hans sønnesønn Kim Jong-un er nå øverste leder.
  • I 1950 brøt det ut krig mellom landene. Etter tre år med harde kamper, enorme ødeleggelser og millioner av falne, ble det fremforhandlet en våpenstillstandsavtale.
  • Grensen mellom Nord- og Sør-Korea er verdens tyngst militariserte, og Nord-Korea er et ytterst lukket og isolert land. Deres juche-ideologi idealiserer det å være selvberget.
  • Sør-Korea har en åpen, eksportrettet økonomi. Landet har gått fra å være et fattig, krigsherjet land til å bli et G 20-land, regnet som et av de mest utviklede.
  • Kilde: Store norske leksikon.

– At Kim Jong-un kom til makten etter sin far, Kim Jong-il, var dråpen for mange av oss, sier én av avhopperne til den sørkoreanske avisen JoongAng Ilbo.

Siden det kommunistiske landet ikke tillater tidligere studenter å organisere seg, måtte akademikerne flykte fra Kim Jong-uns totalitære styre for å danne en såkalt alumniorganisasjon.

De hadde alle studert ved eliteuniversitetet i Nord-Korea, oppkalt etter landets evige leder, Kim Il-sung (se fakta).

Det som skiller dem fra andre nordkoreanske avhoppere, er at de søkte asyl mens de jobbet som diplomater for landet.

– De fleste av oss valgte å forlate landet av politiske årsaker, ikke økonomiske vanskeligheter, sier avhopperen videre.

Han er anonym for ikke å sette sin familie i Nord-Korea i fare.

Kritiserte Kina

Gruppen ønsker å påvirke sørkoreanske ledere i konflikten mellom landene, men har ofte blitt møtt med likegyldighet og ignoranse. Gjenforening står ikke øverst på ledernes plakat.

På den andre siden var de en sterk kritisk røst mot kineserne i fjor, da Kina – som regnes for å være den eneste realistiske veien ut av Nord-Korea – vedtok å returnere nordkoreanske flyktninger til hjemlandet.

Alumnigruppen i sør planlegger nå å danne et utdanningsprogram for nye avhoppere, slik at de raskere finner seg til rette i Sør-Korea.

Lederstil avgjørende

– Innflytelsen til de som hopper av vil avhenge av hvor uforsonlige de er overfor sitt tidligere regime, og av hvordan det går med Kim Jong-un, sier Svein Tønnesson, forsker ved Institutt for fredsforskning (Prio).

Han er en av Nordens fremste Nord-Korea-eksperter, og mener at alumnigruppens betydning beror på om Kim reformerer eller ikke – om han mykner opp reglene i sitt diktatur. Dersom han gjør det vil de akademikerne som velger ikke å hoppe av få størst betydning, er Tønnessons analyse.

Dersom Jong-uns regime faller sammen, kan avhopperne bli av uvurderlig betydning når Sør skal absorbere Nord.

Svein Tønnesson, forsker ved Institutt for fredsforskning

– Ved status quo får verken de som er igjen eller avhopperne særlig betydning. Men dersom Jong-uns regime faller sammen, kan avhopperne bli av uvurderlig betydning når Sør skal absorbere Nord, sier Prio-forskeren.

– En stein i skoen

Geir Helgesen, direktør ved Nordisk institutt for asiatiske studier (NIAS), deler ikke den samme optimismen som Tønnesson.

– Selv om disse intellektuelle avhopperne høres ganske fornuftige ut, tror jeg deres innflytelse blir minimal. Som en stein i skoen, kanskje. Steinen får jo innflytelse på gangarten, men ikke nødvendigvis på retningen, sier Helgesen.

Han er for tiden i Seoul i Sør-Korea, hvor han har møtt landets nye president og utenriksminister for å diskutere forholdet til naboene i nord. I Helgesens øyne er gruppen bare en liten del av et enormt skuespill, hvor Kina og USA spiller hovedrollene.