Ensom: Marita Sæth (26) flyttet fra alle vennene i Molde for å studere i Oslo. Hun forteller at hun på grunn av ensomhet sliter med å komme seg gjennom studiene.

– Jeg har forlatt forelesninger fordi jeg har sittet alene

28 prosent av studentene i Oslo og Akershus føler seg ofte eller svært ofte ensomme. Blant dem er Marita Sæth (26), som sliter med å komme seg gjennom studiet.

Møter ensomme studenter: – Det er modig å tørre å være åpen om ensomhet, sier studentprest Valborg Orset Stenem. Foto: Silje Eide

– Jeg tenker ofte at andre ikke vil ha noe med meg å gjøre. At jeg bare vil være til bry i en gruppe, og at jeg ikke har noe å komme med.

Det forteller Marita Sæth (26). Hun begynte på fysioterapistudiet ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) høsten 2012.

– Jeg holder meg unna, slik at de andre skal slippe å omgås meg. Jeg er liksom ikke bra nok, så hvorfor skulle noen ønske å være sammen med meg. Den følelsen er vond, sier hun.

I forrige uke skrev Universitas at én av fire studenter ofte eller svært ofte føler seg ensomme. Sæth forteller at hun er en av dem, og at det har gått på studiene løs.

– Jeg har forlatt forelesninger fordi jeg har sittet alene og ikke orket å være der, sier hun.

Hun har falt bakpå med studiene, og har ennå ikke fullført alle fagene fra førsteåret.

– Men jeg vil fullføre, så jeg prøver igjen, sier hun.

Tør ikke sette seg med andre

Sæth har ikke snakket med noen om at hun føler seg ensom.

– Jeg hadde besøk av ei venninne i helga, men jeg snakker helst om hyggelige ting, sier hun.

Ikke før hun så en post som studentpresten på HiOA la ut på Facebook:

«Ensomhet er utbredt, også blant studenter (...) Det kan virke som alle andre har noen å spise lunsj med, finne på ting med, studere sammen med. Men mange strever med å etablere relasjoner i studiehverdagen og på fritiden.»

– Jeg gikk inn i kantina for å spise lunsj, men det var så fullt. Så jeg turte ikke å sette meg med noen. Jeg gikk ut og satte meg alene, forteller Sæth.

Da så hun posten studentpresten delte, og la ut følgende kommentar:

«Traff meg, her jeg sitter bortgjemt i en gang og spiser lunsjen alene ... Bra artikkel og tema, kunne ønske jeg våget å gjøre noen av forslagene.»

– Det var akkurat slik jeg følte det da, sier hun.

Flyttet fra vennene

Sæth kommer fra Brattvåg mellom Ålesund og Molde. Før hun kom til Oslo bodde hun i Molde, hvor hun jobbet og gikk på skole. Da hun flyttet sørover, ble alle vennene igjen. Nå har hun fått seg samboer og en av Molde-vennene har flyttet til hovedstaden. Det gjør hverdagen litt lettere, men skolehverdagen er fremdeles tung.

– Jeg trekker meg lett tilbake. Det har nok å gjøre med at jeg ble mobbet en del på ungdomsskolen, forteller hun.

Tar med ensomheten hjem

Sæth synes det er vanskelig å ta kontakt med andre studenter i pausene og i forelesningene. Hun merker det spesielt når de skal deles inn i grupper. Hun skulle ønske hun bare kunne gå bort til noen og spørre: «Hei, skal vi være på gruppe sammen?», men det går ikke.

– Jeg tror det hadde hjulpet. Å ha noen å diskutere fag med, sier hun.

Den vonde følelsen blir ofte med hjem etter skoledagen.

– Når jeg kommer hjem etter en slik dag på skolen, har jeg ikke gløden til å sette meg ned og lese. Det minner meg litt om hvordan jeg har det på skolen, så da vil jeg heller gjøre noe hyggelig, forteller Sæth.

Håper åpenhet hjelper

Sæth håper at om flere snakker om ensomhet og er klar over at det er et problem for mange, kan det føre til at flere tar kontakt med medstudenten som sitter ofte alene.

Jeg håper noen i klassen i alle fall sier «hei» til meg etter dette

Marita Sæth, fysioterapistudent @undersaktit:Hjelp å få Studenter som sliter med ensomhet kan blant annet få hjelp av studentprestene som holder til på Universitet i Oslo (UiO), Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og Handelsshøyskolen BI. – Ensomhet er et av de temaene som ofte dukker opp i samtaler med studenter, forteller studentprest på HiOA, Valborg Orset Stenem. Når hun er i samtale med ensomme studenter, er hennes mål å gi dem mot til å finne en vei ut av det. I tillegg tror hun samtalene kan være med på å ufarliggjøre ensomheten litt. – Det er modig å tørre å være åpen om det, og det kan få bort litt av tabuet rundt ensomhet, sier Stenem. Hun understreker også at selv om man er ensom i en periode av livet, betyr det ikke at man ikke har evnen til å få seg venner. Rådgivingstjenesten og psykisk seksjon i Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) kan også ta imot de som ønsker hjelp. De tar inn flere ensomme studenter til samtaler, og vurderer om ensomheten henger sammen med psykiske vansker eller ikke. Mot slutten av den første samtalen gis det en tilbakemelding om veien videre, som kan bestå av flere samtaler, informasjon om kurs eller gruppetilbud eller henvisning til andre instanser. Det forteller psykolog hos SiO Helse, Lars Jørgen Berglund. – _Har du noen råd til studenter som føler seg ensomme?_ – Ta gjerne kontakt med enten SiO Rådgivning eller psykisk helse. Vi møter mange som opplever dette, og det å fortelle en annen om det som oppleves vanskelig er ofte første steg i retning av en endring, sier Berglund.

– Jeg håper noen i klassen i alle fall sier «hei» til meg etter dette, sier hun.

Men hun forstår at det ikke er enkelt. Hun merker det på seg selv.

– Jeg ser andre som sitter alene i forelesningene, og jeg tenker at jeg burde satt meg nærme og sagt «hei». Men jeg gjør det ikke, forteller fysioterapistudenten.