Vokt Dem for disse rakkerne i eksamenstiden. De kan nemlig stjele viktig eksamenssøvn. Foto: Dru Bloomfield/flickr

Surfing stjeler søvn

Elektroniske medier er søvntyver, viser en fersk forskningsstudie fra Universitetet i Bergen. Skal du sove godt før eksamen bør du derfor unngå surfing på mobil, nettbrett og PC på sengen.

Søvntyv: Slik bør du ikke sitte, mener forskerne ved Universitetet i Bergen. Lyse skjermer gjør at du sliter mer med å sovne. Foto: Caden Crawford/flickr

*Søvnstudie ved UiB*

• 532 studenter fra UiB, Høgskolen i Bergen og Norges Handelshøgskole fikk spørreskjema om bruk av elektroniske medier og søvnvaner.
  • 75 prosent av studentene sier at de bruker mobilen før de sovner minst én gang i uken.
  • 50 prosent sier at de bruker datamaskinen til å se film i sengen minst en gang i uken før de sovner. Det samme antallet sier at de bruker PC-en til spill og surfing i sengen.
  • Per uke ser studentene 106 minutter film, surfer på mobilen 64 minutter og spiller spill eller surfer på PC i 73 minutter på sengekanten.
  • Gjennomsnittlig samlet mediebruk er 46,6 minutter.

Søvnstudien som Universitetet i Bergen (UiB) har laget, viser at søvnkvaliteten blir dårligere av å ligge med opplyste skjermer på sengekanten. Dette er noe å ha i mente i disse eksamenstider.

Studien viste at det var en klar sammenheng mellom surfing på mobil og PC og søvnvansker

Ståle Pallesen, professor ved UiB

– Studien viste at det var en klar sammenheng mellom surfing på mobil og PC og insomni, altså søvnvansker, sier professor Ståle Pallesen til UiBs nettsider. Han er søvnforsker og leder for studien ved Psykologisk institutt på Universitetet.

532 studenter fra Bergen deltok i studien. *Over 90 prosent av dem svarte at de minst en gang i uken surfer, ser film eller e-mail før de faller i søvn*.

Per uke så studentene 106 minutter film, surfet på mobilen 64 minutter og spilte spill eller surfet på PC i 73 minutter på sengekanten, viste studien. Resultatene er nå publisert i det anerkjente tidsskriftet Behavioral Sleep Medicine.

Verst for B-mennesker

UiB-studien viste også at jo senere døgnrytmen en har, dess større er bruken av digitale hjelpemidler i sengen. B-mennesker surfet og så mer film enn A-mennesker.

– Vi vet at lys kan påvirke biologiske mekanismer som forsinker søvn og døgnrytmen. Spennende spill eller tv-programmer kan virke oppgirende og gjøre det vanskeligere å sove, sier Pallesen.

For B-mennesker er dette dårlig nytt. Dette er de som har en indre døgnrytme på over 24 timer, og derfor sovner sent inn fra før av, i motsetning til A-mennesker som blir tidlig trette om kvelden.

– Men det kan heller ikke utelukkes at man med søvnløshet og forsinket søvnfase fort blir liggende lenge våken i sengen om kvelden, og derfor tyr til elektroniske media som underholdning, presiserer søvnforskeren.

Stråling forstyrrer søvnen

Et annet problem med sengesurfing, er strålefaren. En studie gjort av svenske Karolinska Institutt og Wayne State University fra 2008 tok for seg dette, da de fant at mobilstråling kunne føre til søvnforstyrrelser, hodepine og humørsvingninger.

Sammenlignet med UiB-studien var strålestudien mindre, med bare 71 deltakere, men over halvpartene av deltakerne ble forstyrret av strålingen.

Å ha mobilen liggende ved siden av senga kan også gjøre oss mindre uthvilte, kunne forskerne bevise. De trådløse signalene gjorde det vanskeligere å falle i dyp søvn, noe som forstyrrer kroppens evne til å restituere seg.

For å ha full konsentrasjon inn mot eksamen – og på eksamensdagen – kan det derfor være lurt å finne en annen sovekamerat enn mobiltelefonen din.