Ikke gitt opp: – Det er et flertall for elleve måneder studiestøtte på Stortinget, og vi skal heie de fram i forhandlingene, sier NSO-leder Ola Rydje.

Tøffe forhandlinger om studiestøtten

Valgforsker Frank Aarebrot mener KrF og Venstre kan vinne mye på å få gjennom elleve måneders studiestøtte.

– Det er et svik mot studentene, særlig når de velger å bruke enda mer oljepenger enn det vi brukte i vårt budsjett.

Uenige: Trond Giske (Ap) mener Høyre har sviktet studentene. Høyres Svein Flåtten (til høyre) er uenig. – Vi har økt studiestøtten i vårt budsjett, sier Flåtten.

Det sa Trond Giske, leder av Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, til Universitas på fredag – like etter det ble klart at elleve måneder studiestøtte ble kuttet av den borgerlige regjeringen.

Valgforsker ved Universitet i Oslo, Bernt Aardal, mener det blir spennende å se om studentenes krav vinner fram i konkurransen med andre saker.

– Det blir interessant å se om dette drukner i andre lovnader som den nye regjeringen mener den må gjennomføre, sier Aardal.

Forhandlingene har startet

Regjeringspartiene Høyre og Frp gikk mandag denne uken inn i tøffe forhandlinger med Venstre og KrF – om denne og andre saker – for å få flertall for sitt statsbudsjett som de la fram sist fredag.

Aardal er usikker på hvor viktige studentene er for partiene som sitter i forhandlinger.

– Studenter er ikke nødvendigvis en veldig sterk pressgruppe. Ungdom bruker stemmeretten i mindre grad enn eldre, sier Aardal.

Erna Solbergs forlengede arm i forhandlingene med de to samarbeidspartiene KrF og Venstre, er Høyres Svein Flåtten. Han sier fjerningen av studiestøtten ble kompensert for i budsjettet:

– Vi har økt studiestøtten i vårt budsjett. I tillegg vil de andre grepene vi gjør sørge for at vi fremmer veksten og at studentene dermed kan få seg jobb etter endte studier.

Har mye å vinne

Frank Aarebrot, professor i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen, mener både KrF og Venstre har mye å vinne på studentsaken.

– Disse partiene, som er fryktelig nærme sperregrensen, vil kunne vinne mange framtidige velgere ved å forhandle fram det de har lovet tidligere, sier Aarebrot.

Han er selv spent på om saken får gjennomslag i forhandlingene som foregår nå, og mener det blir viktig at KrF og Venstre står på for å presse den ekstra måneden gjennom.

– Det er utrolig om de ikke står beinhardt på i denne saken. Hvis KrF og Venstre blir for svake i forhandlingene, vil det prege oppfatningen av disse partiene framover, mener Aarebrot.

Lover å kjempe

Stortingsrepresentant for Venstre, Sveinung Rotevatn, er klar på at elleve måneder studiestøtte er en viktig sak i forhandlingene.

– Vi i Venstre kommer til å jobbe hardt for å få til dette, og hadde lagt det inn i vårt alternative statsbudsjett. Dette er en viktig sak som vi skal sørge for å få gjennomslag for, sier Rotevatn.

Å bedre studentenes inntekt er viktig også for KrF, påpeker utdanningspolitisk talsmann, Anders Tyvand.

– Det er viktig å gi studentene gode rammer. Jeg har løftet dette fram internt i partiet, fordi jeg er opptatt av at studentene skal ha tid til å studere, sier Tyvand.

Skal holde trykket oppe

Sist søndag, dagen før forhandlingene startet, samlet landets studentpolitikere seg i et hastemøte for å legge press på KrF og Venstre, henholdsvis representert ved leder Knut Arild Hareide og stortingsrepresentant Iselin Nybø.

– Vi diskuterte alvoret i situasjonen, hvilke samfunnskonsekvenser det har og vi stilte krav til Venstre og KrF om at de må prioritere dette høyt inn i forhandlingene, sier leder i Norsk Studentorganisasjon Ola Rydje.

Nå legges alt trykk på å sørge for at verken Frp, KrF og Venstre bryter sine programfestede løfter, forteller han.

– Det er tross alt et rørende flertall for elleve måneder studiestøtte på Stortinget, og vi skal heie de fram i forhandlingene. Da slipper de forklaringsproblemet med å ha forhandlet vekk noe det er massiv enighet om, sier Rydje.

Frir til politikerne med humor

Studentpolitikerne tenker stadig utenfor boksen for å få politikernes oppmerksomhet. I den pågående kampen for elleve måneders studiestøtte er tradisjonelle bannere og demonstrasjonstog byttet ut med stadig nye kreative kampanjer og overraskelser. Leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), Ola Rydje, tok blant annet med seg gullforgylte sjokoladepenger da han skulle holde sin orientering for Finanskomiteen på Stortinget. Denne uken kjøres kampanjen «Studenter søker helter», med Solberg, Grande, Hareide og Jensen i superdrakter, for fullt i sosiale medier.

– Målet vårt har vært å stille strenge krav til KrF og Venstre som lovet å kjempe for studiestøtten da de var i opposisjon, sier NSO-leder Ola Rydje.

Rydje tror humor er et godt virkemiddel for å nå ut til politikerne på Stortinget.

– Gjennom kampanjen får politikerne muligheten til å bli studentenes helter. Det er en positivt ladet utfordring, sier han.

– Tror du slike kampanjer er effektive?

– Det gjenstår å se.

Velferdstinget i Oslo og Akershus (VT) har på sin side kjørt på med bildekampanjen «Torbjørn Røe Isaksen – #Studentministeren», der høyrepolitikeren er ulastelig antrukket med en fotomanipulert baseballcaps.

VT-leder, Tone Vesterhus, tror kampanjene kan påvirke politikerne.

– Vi tror det kan ha en effekt på hvorvidt vi får gjennomslag for sakene våre eller ikke. Det handler også om å gjøre seg synlig for studentene. Hvis mange studenter synes kampanjen er kul, kan det bety at studentbevegelsen får mer legitimitet, og det har da forhåpentligvis en positiv effekt på hvordan vi oppfattes hos politikerne også, sier Vesterhus.