Lite tid: Ola M. Rydje i NSO prøver å påvirke Venstre og KrF før budsjettforhandlingene med den borgerlige regjeringen.

Hastemøte med Venstre og KrF

– Vi skal kjempe for studentene, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.

Hastemøte: NSO inviterte til en samling med studentpolitikere, Venstre og KrF, her representert ved Ola Rydje (NSO, t.v.), Iselin Nybø (V) og Knut Arild Hareide (KrF). FOTO: Jonas Østvik, NSO

Norsk Studentorgansisasjon (NSO) innkalte søndag til et hastemøte med landets studentpolitikere og Venstre og KrF. Planen er å legge press på den borgerlige regjeringen før de avgjørende budsjettforhandlingene med støttepartiene KrF og Venstre.

KrF-leder Knut Arild Hareide understreket at han vil kjempe studentenes sak i budsjettforhandlingene til uka.

– Vi har hørt mye om snakk om kunnskapssamfunnet. Dette handler om å realisere det på best mulig måte, og for å si det på Høyre-språket, den mest effektive måten, sa Hareide.

NSO-leder Ola Magnussen Rydje åpnet møtet med å påpeke at 94 prosent av studentene har studiestøtten som en sekundærinntekt, og at flertallet av studenter har kvalitetstruende mye deltidsjobb ved siden av studiene.

Hareide stemte i:

– Mange har ikke råd til å være student, men må gjøre veldig mye annet ved siden av.

– Ingen garantier

Selv om Hareide understreket at KrF mener det er en viktig sak å prioritere, ba han studentene ikke ha altfor høye forhåpninger.

– Vi kommer ikke her for å gi noen garantier om at vi vil lykkes. Men vi vil ta saken, fordi vi mener det er riktig. Det er det beste for å øke kompetansen, og det er det beste ut fra et helhetlig perspektiv.

Også Venstre har lagt vekt på 11 måneders studiestøtte i sitt alternative budsjett. Iselin Nybø, stortingsrepresentant for Venstre i Rogaland forsikret de frammøtte studentpolitikerne om at de har Venstre på sin side.

– Forrige regjering hadde flertall og åtte år på seg, og så skjedde det ingenting på denne fronten. De gikk gjennom en hel valgkamp uten å nevne dette en eneste gang. Og inn kom det. Men det er et viktig signal, og det er en viktig sjanse, sa Nybø.

Lurt grep

Også Hareide reagerer på at den rødgrønne regjeringen først ville innføre 11 måneders studiestøtte etter at de tapte valget.

– Men det var likevel bra at de hadde det på budsjettet, sa Hareide.

Han viser til at budsjettforslaget har bidratt til å få saken på dagsorden, og at dette kan legge et press på den borgerlige regjeringen. Hareide avsluttet sin tale til stormende jubel og trampeklapp fra de fremmøtte studentpolitikerne.

Iselin Nybø i Venstre mener det er avgjørende å innføre 11 måneders studiestøtte for å realisere fulltidsstudenten. Med sine 32 år, er hun fortsatt en ung politiker, men hun påpekte at den økonomiske hverdagen var helt annerledes da hun var student.

– Da jeg var student, kunne jeg bruke studielånet mitt til å kjøpe en leilighet. Sånn er det ikke i dag, sa Nybø.

Håpefulle studentpolitikere

Leder Tone Vesterhus for Velferdstinget i Oslo og Akershus er veldig fornøyd med støtteerklæringene fra KrF og Venstre.

– Signalene fra Venstre og KrF er at dette er en sak de prioriterer høyt, og det gir oss godt håp om at de nå tar ansvar og sikrer 11 måneders studiestøtte, sier Tone Vesterhus, leder av Velferdstinget i Oslo og Akershus.

Gabrielle Legrand Gjerdset, leder av Studentparlamentet ved Universitet i Oslo, er også glad for den utstrakte hånden.

Hun mener dagens studiefinansiering bidrar til å svekke utdanningskvaliteten.

– I dag bruker studentene mesteparten av tiden sin på deltidsjobben i stedet for på lesesalen, sier Gjerdset.

Eline Stølan, leder av Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, mener den trange studentøkonomien går hardest ut over Oslo-studentene.

– Studenter i Oslo har levekostnader som ligger langt over gjennomsnittet i landet. Det gjør at studenter i Oslo er ekstra avhengige av at de borgerlige partiene gjennomfører lovnadene sine om økt studiestøtte, sier Stølan.