Leier lokaler for 2,4 milliarder

Norske høyskoler og universiteter bruker rekordbeløp på leieutgifter. – Det er et herk å eie, sier ledelsen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

34 millioner: Domus Nova er det enkeltbygget som koster Universitetet i Oslo mest: Universitetet betaler årlig 34 millioner i leie for bygget.
Bør eie: Armin Khoshnewiszadeh fra Venstrealliansen mener det er galt at UiO betaler leie til private utleiere. Her er han i et av auditoriene i Domus Nova.

Bare siden 2008 har leieutgiftene for landets høyskoler og universiteter økt med 28 prosent – fra 1,88 til 2,4 milliarder kroner.

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er på leietoppen i landet, og betalte 229 millioner i husleie i 2012.

Torbjørn Larsen, assisterende direktør ved HiOAs fellesadministrasjon, avviser at det er et for høyt beløp.

– Vi har svært gode avtaler på byggene vi leier, og betaler langt under markedspris. Våre utleiekostnader tåler sammenligning med hvem som helst i høyskolesektoren, og vi sløser definitivt ikke penger på dette området, sier Larsen.

HiOA vil ikke eie

– Kunne dere ikke spart mer penger i lengden på å kjøpe flere av byggene framfor å leie dem?

– Nei, sier Larsen, og følger opp:

– Leier eller eier du leilighet?

– Jeg leier.

– Jeg har prøvd å eie hus en gang. Det er noe skikkelig herk. Huset forfaller, og det er mange ting å ta hensyn til. Vi skal utnytte arealene våre til å drive med undervisning, sier Larsen.

Han mener at det å eie mange bygg ligger «utenfor Høgskolens kjernekompetanse».

Uønsket situasjon

Universitetet i Oslo (UiO) leide lokaler for 202 millioner i 2012.

Det juridiske fakultet står for store deler av utgiftene; fakultetet betalte 56 millioner kroner i husleie i fjor.

Vi har mange leieforhold i sentrum. Det er ingen god eller ønskelig situasjon

Per Erik Syvertsen, direktør i eiendomsavdelingen på UiO @undersaktit:Punger ut for stinkende lokaler Domus Nova på Det juridiske fakultet er det enkeltbygget UiO bruker mest penger på å leie. Studentene som benytter bygningen har i lang tid vært plaget av kloakklukt. – Det verste med bygget er kloakklukta. Lukta påvirker læringsmiljøet negativt, da mange opplever lukten som sjenerende. Det må vi ta alvorlig, sier Troels Bjerre Leming, leder i Juridisk studentutvalg (JSU). Universitetet betaler årlig 34 millioner kroner i leie for Domus Nova, til det private eiendomsfondet Aberdeen. Stanken har vært så ille at Aberdeen har sett seg nødt til å hyre inn det rådgivende ingeniørfirmaet Sohlberg & Toftenes for å utrede problemet. Av ingeniørfirmaets logg framgår det at det i 2012 ble oppdaget lukt fra dametoalettet i bygningens første etasje. Firmaet rapporterte om «mindre innbydende lukt» fra flere toaletter. Men det er neppe de fisefine jusstudinene som er årsaken. Av ingenørfirmaets notat til Aberdeen framgår det at kloakklukt utendørs kan være problemet. En av årsakene kan være Bislett-bekken, som ble lagt i rør på 1850-tallet. Bekken fungerer i dag som en stor offentlig kloakkledning, og bærer preg av å være gammel. Fordi kloakksystemet er så gammelt, forekommer det tilbakeslag av kloakklukt etter store nedbørsmengder. Per Erik Syvertsen, direktør i eiendomsavdelingen på UiO, er kjent med luktproblemet på Domus Nova. – Universitetet, Aberdeen og Oslo kommune samarbeider for å finne en løsning på problemet, sier han. _universitas@universitas.no_

– Juridisk fakultet har mange leieforhold i sentrum. Det er ingen god eller ønskelig situasjon. Hvis vi skulle ønsket noe, er det å samle de ulike leieforholdene vi har i sentrum i et nytt bygg, sier Per Erik Syvertsen, direktør i eiendomsavdelingen på UiO.

Det statlige eierselskapet Entra jobber for tiden med å samlokalisere Det juridiske fakultet i sentrum. Målet er å ferdigstille et tretten etasjers bygg for UiO ved Tullinløkka i løpet av 2018.

– Vi ønsker primært å eie bygg som vi bruker over lengre tid, sier Syvertsen.

– Kan det være et alternativ å kjøpe noen av byggene som dere nå leier?

– Det er ikke så enkelt å kjøpe bygg. Universitetet kan ikke ta opp lån for å kjøpe nye eiendommer, og det å erstatte innleie med egne bygg vil kreve betydelige investeringer.

Flykter til Blindern

– Jeg er skeptisk til at andre profitterer på at vi studerer. Leia går rett i lomma til private aktører, og det er vi imot. Pengene burde heller ha blitt brukt på studentaktiviteter, sier Armin Khoshnewiszadeh, representant i Studentparlamentet ved UiO og jusstudent.

Da Universitas møter ham utenfor Det juridiske fakultet henger en eim av kloakkdunst i lufta (se undersak).

Khoshnewiszadeh mener at UiO burde eie alle byggene sine selv.

– At jusstudentene og de ansatte ikke er samlet i ett bygg, gir et dårlig læringsmiljø, sier han, og trekker fram at det på Domus Nova er trangt og mørkt, mens det på Blindern er mer plass og lysere forhold.

– Slik tilstanden er i dag, flykter mange jusstudenter til Blindern for å lese, sier Khoshnewiszadeh.