Oh happy day: – Endelig har vi fått gjennomslag - #YESWEDIDIT! skriver ANSA-leder Vibeke Munthe-Kaas (bildet) i en kommentar til Universitas.

Full studiestøtte til USA-studenter

Norske studenter som tar bachelorgraden sin i USA, vil nå få støtte også for første året fra Lånekassen.

STATSBUDSJETTET 2014: – Det vil nå være mulig å ta en hel bachelograd i alle verdens land med full støtte fra Lånekassen, jubler Vibeke Munthe-Kaas, som er leder i Association of Norwegian Students Abroad (ANSA).

– Takk!

Helt siden 1985 har ANSA kjempet for å gjeninnføre studiestøtten for norske studenter som tar sin bachelorgrad i USA.

Frem til nå har disse studentene ikke fått støtte fra Lånekassen første året de studerer.

– Vi i ANSA er lykkelige for å se dette svart på hvitt, siden det har blitt lovet så mange ganger. Nå er det en realitet, og det gjør hele verden tilgjengelig for norske studenter, sier Munthe-Kaas i ANSA.

Hun tror saken er prioritert i årets statsbudsjett fordi investeringen disse studentene gjør ved å ta graden sin i utlandet, er veldig verdifull.

ANSA har startet en digital kampanje kalt #yeswecandy for å sette saken på dagsorden.

– Nå har vi kommet ut av vandrehallen på Stortinget, og er ganske ruset på livet. I kveld skal vi virkelig feire studentenes statsbudsjett.

– Hva har dere å si til den rødgrønne regjeringen i dag?

– I dag har vi bare ett ord å si til dem, og det er takk! sier Munthe-Kaas.

Enighet på tvers av fløy

[Da den blå-blå regjeringen la frem regjeringsplattformen,](1) ønsket de å «innføre studiestøtte til førsteåret ved bachelorstudier i ikke-vestlige land», og «studiestøtte til freshman-året i USA.»

Sistnevnte punkt har lenge vært et ønske for ANSA, og flere partier har tidligere ønsket å få på plass en slik finansiering.

ANSA-leder Vibeke Munthe-Kaas uttrykte også da stor glede over de nye taktene. Kort tid etter lanseringen skrev hun på Twitter:

«Jubler av å se førsteårsstøtte til USA sort på hvitt i den nye i regjeringsplattformen! Viktig investering for fremtidens kunnskaps-Norge!».

Dermed kan det se ut som ANSA har en sak både sittende og kommende regjering er enige i.