Svanesang: Før hun sender stafettpinnen til høyre, innfrir Kristin Halvorsen løftene om 11 månederes studiestøtte. Her er hun med en fornøyd NSO-leder Ola Rydje på Stortinget.

Regjeringen innfører 11 måneders studiestøtte

Etter flere års lovnader om 11 måneders studiestøtte innfrir regjeringen endelig en av studentenes viktigste kampsaker.

Tilfreds: – Bra gjennomslag for Norsk studentorganisasjon (NSO) og studentbevegelsen, skriver Ola Magnussen Rydje, leder av NSO, i en pressemelding. ARKIVFOTO: Hans Dalane-Hval

STATSBUDSJETTET 2014: – Norske studenter kan feire med at vi er de soleklare budsjettvinnerne. Vi får nesten én milliard i gjennomslag med 11 måneders studiestøtte og 1300 nye studentboliger, sier Ola Rydje, leder for Norsk studentorganisasjon (NSO) til Universitas.

Utfordrer Erna Solberg

Fra og med høsten 2014 vil studiestøtten økes fra 94.400 kroner til 105.600 kroner årlig, og utbetales over 11 måneder. Dette tilsvarer en økning på 11.200,- i året.

Det betyr at første måned med «ekstra støtte» vil bli juni i 2015.

Selv om det blir opp til den påtroppende regjeringen å faktisk gjennomføre det som nå foreslås, er Rydje trygg på at den økte studiestøtten blir noe av.

– Den nye regjeringen har lovet alt det som kommer her, og KrF, Venstre og Frp har hatt dette inne i sine alternative budsjetter de siste fire årene. De har også omtalt dagens situasjon som uholdbar og at den bidrar til å svekke kvaliteten i høyere utdanning, når studentene ikke har mulighet til å studere på heltid, sier Rydje til Universitas.

NSO utfordrer Erna Solberg til å frede studiestøtteøkningen raskest mulig.

– Den rødgrønne regjeringen skal ha mye ros for å ha kommet med forslaget i budsjettet, men vi kommer også til å skryte av de som faktisk betaler, sier han.

– All grunn til å feire

– Jeg er veldig glad, jubler leder Tone Vesterhus for Velferdstinget i Oslo og Akershus til Universitas.

Studentlederen mener det er «utrolig positivt» at regjeringen har sett behovet for et løft i studentøkonomien.

– Dette betyr at flere kan studere på heltid, sier Vesterhus.

– Ble du overrasket over budsjettforslaget?

– Ja, jeg ble overrasket. Jeg trodde ikke at vi skulle få 11 måneders studiestøtte i dette budsjettet, sier Vesterhus, og tilføyer:

– Vi har all grunn til å feire i dag. Det har alle studenter.

– Hurra!

Gabrielle Legrand Gjerdset, leder for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (SP UiO), er også strålende fornøyd med budsjettforslaget.

– Hurra! Jeg synes dette er kjempebra, sier hun til Universitas.

Ifølge Gjerdset vil den økte studiestøtten føre til at flere kan bruke mer tid på studiene.

– Ikke minst betyr det at eksamensmåneden juni kan brukes på studier, og ikke på å jobbe for å dekke husleia, sier hun, og tilføyer:

– Dette er en stor studentseier, som mange kommer til å merke i dagliglivet.

Den borgerlige regjeringen skal vedta endelig statsbudsjett 14. desember i år.

Gjerdset håper den blå regjeringen følger opp lovnadene i budsjettforslaget.

– Jeg håper dette legger tunge føringer for politikken fremover. Spesielt Venstre bør kjempe for dette forslaget, og sørge for at det blir vedtatt i desember, sier hun.

Universitetet i Oslo er også glad for nyheten om 11 måneders studiestøtte:

– Regjeringens siste statsbudsjett er et løft for studentene. Dette vil gjøre det lettere å fokusere på studiene og vi er svært fornøyd med denne delen av budsjettet, skriver rektor Ole Petter Ottersen i en pressemelding.

Les mer i Universitas på onsdag.