Leser DN: Christina Brynildsen foretrekker riksaviser.

Fornøyde med få lesere

Mens 75 prosent av studentene leser Universitas, har kun 30 prosent hørt på Radio Nova.

Det at bare 30 prosent sier de har hørt på Radio Nova er et interessant resultat, og det er absolutt noe vi skal se nærmere på

Erlend Buflaten, redaktør i Radio Nova

Medieundersøkelsen er gjennomført som en spørreundersøkelse, som ble sendt ut til et sannsynlighetsutvalg på om lag 3000 studenter ved ulike SiO-institusjoner i Oslo og Akershus. Av disse har 457 studenter besvart undersøkelsen.

Det viser en medieundersøkelse foretatt på oppdrag for Velferdstinget i Oslo og Akershus. Undersøkelsen omfatter studentavisene Universitas, Inside og Argument, samt. studentradioen Radio Nova.

– Det at bare 30 prosent sier de har hørt på Radio Nova er et interessant resultat. Det er absolutt noe vi skal se nærmere på, sier radiokanalens redaktør, Erlend Buflaten.

Til sammenlikning har BI-avisen Inside blitt lest av 18 prosent av de spurte.

Studentmagasinet Argument, som skriver om forskning, brukes minst av alle. Kun 14 prosent av studentene oppgir at de har lest tidsskriftet.

Ikke misfornøyd

Radio Novas Erlend Buflaten peker på begrensede markedsføringsressurser som en mulig grunn til at mange studenter opplever at de ikke har tilgang på radiokanalen.

– Jeg er ikke misfornøyd med resultatene, men vi jobber med å nå ut til flere studenter framover, sier han.

Buflaten mener Radio Nova har flere faste lyttere.

– Når du først finner oss, fortsetter du å høre på.

Jobber med forbedring

Didrik Skodje, ansvarlig redaktør i Inside mener 18 prosent ikke er et dårlig tall, ettersom avisen i utgangspunktet er en BI-avis.

– Inside kommer kun ut på BI-skolene i Norge, i tillegg til på Chateau Neuf. Da er ikke disse tallene så dårlige. Jeg tror også at resultatene hadde blitt noe annerledes hvis undersøkelsen kun hadde vært gjort på BI, sier han.

I undersøkelsen ble avisen kritisert av flere for å ha for tabloide saker. Et høyere journalistisk nivå ble også etterlyst.

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss. Vi har også gjort en del omstillinger og ansatt flere nye slik at vi kan bli enda bedre, sier Skodje.

– Kan ikke treffe alle

Selv om kun 14 prosent av byens studenter oppgir å ha lest Argument, er ikke redaktør Carline Tromp skuffet over resultatet.

– Vi er jo et litt annerledes studentmedium, og vi kommer kun ut fem ganger i året. En del av spørsmålene var også tilpasset nyhetsmedier som gis ut litt oftere.

Hun er likevel glad for at flere av respondentene i undersøkelsen beskrev Argument som et seriøst og godt magasin.

– Vi jobber i mye større grad med tyngre og mer dyptgående artikler, så vi kan ikke treffe alle. Men vi jobber alltid med å nå ut til enda flere, sier hun