Tryggere å varsle: Viserektor Ragnhild Hennum (t.v) og rådgiver Ellen Marie Tefre (t.h.) håper det nye «Si fra»-systemet kan ta bort noe av ubehaget ved å varsle om alvorlige saker.

Enklere å varsle om etiske brudd

18. september åpner UiO sin nye «Si fra«-side, som skal gjøre det enklere for studenter å melde fra om alt fra seksuell trakassering til klager på læringsmiljøet.

Varselsaker skal ikke forsvinne inn i et sort hull

Viserektor Ragnhild Hennum

Si fra

• Lanseres på UiOs nettsteder om én uke. Der vil du møte et rødt, et gult og et grønt trafikklys, som skal indikere hvor alvorlig forholdet er.
  • Du må logge inn med UiO-brukeren, og kan dermed ikke være anonym på nettsiden. Ved rødt varsel brukes et kryptert innmeldingsskjema slik at kun de som er for å løse saken får vite hvem du er.
  • Ønsker du å være anonym, kan du ta kontakt med «Si fra»-mottaket, som er opprettet ved hvert fakultet.
  • Ved alvorlige saker, bør du ta kontakt med studentombudet for hjelp og rådgivning.

– Varselsaker skal ikke forsvinne inn i et sort hull.

Det sier viserektor Ragnhild Hennum, som med det nye «Si fra»-systemet (se fakta) ønsker å gjøre det enklere og tryggere for studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) å klage.

– Med «Si fra» får studentene ett sted å henvende seg til for alle typer læringsmiljøsaker, og en enkel måte å gjøre det på, sier viserektor Ragnhild Hennum.

I tillegg til nettsiden blir det opprettet en «Si fra»-gruppe ved hvert fakultet. Her kan studenter komme om de ønsker å klage muntlig eller om de ønsker å være anonyme.

Bedre rettssikkerhet

UiO begynte å jobbe med systemet i 2010, samtidig som de startet jobben med å få på plass et studentombud.

– Begge deler er tiltak fra UiO som skal sikre studentenes rettssikkerhet, forteller Ellen Marie Tefre.

Hun er rådgiver ved seksjon for studieadministrative tjenester, og har koordinert arbeidet med å få på plass «Si fra». Tefre håper at «Si fra» kan ta bort noe av ubehaget ved å varsle om alvorlige saker.

– Det er naturlig å frykte konsekvensene av å si fra, men dette systemet vil med klarere retningslinjer og mer gjennomsiktig saksbehandling, gjøre det tryggere, sier Tefre.

Først i Norge

Amanda Schei, studie- og forskningsansvarlig i Studentparlamentet ved UiO, har vært med på å kvalitetssikre «Si fra».

– Vi i Studentparlamentet er hele tiden opptatt av rettssikkerhet og læringsmiljø. For studentene er det per nå bare noen få setninger i lovverket om deres rettigheter, derfor er det behov for både studentombudet og «Si fra»-systemet, sier hun.

Schei mener de sammen sikrer studentenes rettigheter, og skryter av at UiO har tatt deres ønsker på alvor.

– Vi er de første som får et slikt system i Norge, så UiO er flinke til å gå foran, sier Schei.