Prisbelønnet: Lucy Smith var en anerkjent akademiker. Hun døde samme dag som hun skulle motta Redd Barnas ærespris, Eglantyne Jebb-prisen. Arkivfoto: Skjalg Bøhmer Vold

– Hun var et forbilde

Akademikere og jurister minnes Lucy Smith, Norges første kvinnelige universitetsrektor og jusprofessor. Hun døde tirsdag, 78 år gammel.

Lucy Smith

• Første kvinne som avla juridisk doktorgrad
  • Overtok som rektor etter Inge Lønning i 1993 og ble første kvinnelige rektor ved et norsk universitet.
  • Hun var også den første kvinnelige jusprofessoren i Norge.
  • Spesialfeltet var barnerett, og Smith satt i mange år i FNs barnekomité.
  • Videre hadde hun mange andre verv, blant annet var hun leder av Universitetsrådet (hvor hun også var den første kvinnelige lederen), hun satt i styret i Kreftforeningen, i kommunesektorens etikkutvalg og var aktiv i Plan Norge.
  • Fikk kreftdiagnose for tredje gang, like etter at hun hadde sin første arbeidsdag i 1993. Hun gikk rett fra sykehuset og til inaugurasjonsseremonien som skulle markere begynnelsen på hennes tid som rektor. Senere var hun tre måneder i permisjon.
  • Aktiv syklist, som flere ganger syklet Trondheim – Oslo.

– Jeg kjente henne veldig godt. Hun var en god kollega, og et forbilde for både kvinnelige akademikere og kvinnelige jurister. Meg inkludert, sier Kirsti Bull Strøm, professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

I går døde Lucy Smith etter lang tids sykdom, 78 år gammel. Hun ble Norges første kvinnelige rektor, da hun i 1992 tok over etter Inge Lønning på Universitetet i Oslo (UiO).

Lucy Smith var også Norges første kvinnelige jusprofessor, og omtales av mange som en pioner og et forbilde for kvinnelige akademikere.

Først til mye

– I mange år var vi to de eneste kvinnene i fast, vitenskapelig stilling på institutt for privatrett, fram til en gang på 80-tallet, minnes Bull Strøm.

Da Kirsti Bull Strøm gikk på universitetet, var Lucy Smith en lærer man så opp til.

– Hun var den første i så mange ting. I dag er det flere kvinner enn menn på juridisk fakultet, det var det ikke den gang hun tok eksamen. Hun var den eneste kvinnen på sitt kull, og hun var også den beste kandidaten det året, sier Kirsti Bull Strøm.

Smith var den første kvinnen i Norge som tok juridisk doktorgrad, i 1981.

Banebryter for barnerett

Smiths akademiske arbeid er anerkjent og prisbelønnet, også utenfor landets grenser. Hun avla doktorgrad om «Foreldremyndighet og barnerett», og ble i 1995 utnevnt til æresdoktor i jus ved Københavns Universitet, for sin «nyskapende innsats innen rettsvitenskap, spesielt utviklingen av en selvstendig barnerett.»

Hun ble også æresdoktor ved Universitetet i Agder.

Samme dag som hun døde, skulle Smith motta Eglantyne Jebb-prisen, en ærespris fra Redd Barna.

– Lucy Smith har hele sitt liv stått på for barns rettigheter, og vi er takknemlige og glade for at hun fikk vite om prisen i sommer. Hun gledet seg til å få den overrakt i dag (tirsdag, journ.anm.), men fryktet at kreftene ikke ville strekke til, sier generalsekretær Tove R. Wangen i Redd Barna til Aftenposten.

Lucy Smith satt mange år i FNs barnekomité.

– Hun var storartet som rektor.

Knut Fægri jr., viserektor ved UiO.

– Storartet som rektor

Som rektor beskrives Smith som en god og tydelig leder.

– Lucy Smiths fremste styrke var at hun skapte ro og respekt for Universitetets ledelse, etter en relativt turbulent periode (studentopprøret i 1990, journ.anm), sier Knut Fægri jr., viserektor ved UiO.

Fægri jr. var prorektor under Lucy Smith, mellom 1996 og -98.

– Hun var storartet som rektor. Lyttende og inkluderende, men også strategisk smart, sier viserektor Fægri jr.

Det er Kirsti Bull Strøm enig i.

– Hun ledet universitetet på en måte som ikke polariserte miljøene, sier Bull Strøm.

Dagens UiO-rektor Ole Petter Ottersen lyser også fred over hennes minne.

– Det er en svært markant universitetsleder som har gått bort. Jeg er veldig glad for at vi klarte å hedre henne med å oppkalle administrasjonsbygget etter henne.

Smith var den første som fikk oppleve å få et UiO-bygg oppkalt etter seg.

– Punktér guttene!

I tillegg var Smith glad i studentpolitikk. I Universitas den 20. januar 1993 står Lucy Smiths nyttårstale på trykk, i sin helhet. Det var hennes første som rektor.

Hun avslutter talen ved å gratulere studentene med å ha fått Studentparlamentet (SP), og sa at det etter hennes skjønn ville «gi et godt grunnlag for en effektiv studentpolitikk.»

På kontoret til SP-leder Gabrielle Gjerdset, henger en lapp fra Smith selv.

Den ble skrevet til Arbeidsutvalget for flere år siden og er «gått i arv» siden den gang.

«Heia jenter! Sett dere alltid på første benk, ta ordet, snakk høyt, og la dere ikke dupere av selvbevisste gutter. Ta heller og punktér dem!! – Lucy»

På twitter har flere lyst fred over Lucy Smiths minne:

@IdaBorresen Vakre Lucy Smith er gått ut av tiden. Verden er blitt et fattigere sted. RIP.

@HakonHaugli Møte med jussen: Barnerett med Lucy Smith. Inspirerende lærer, forkjemper for barns rettigheter, «den første» i mye. Trist hun er død. Takk.

@irenehalvorsen Trist: Lucy Smith er død. Viktig pådriver for barns rettsvern. De små trenger flere sterke stemmer.

@annekristinholt En pioner for barns rettigheter og en spennende lærer er gått bort.

@IngaMarte Lucy Smith var et forbilde og en foregangskvinne. Takk for innsatsen for barns rettigheter! Du blir savnet

@BeritAalborg En av Norges skarpeste og flotteste kvinner er død. Lucy Smith ble 78 år. 8. mars ble hun intervjuet av @vaartland http://www.vl.no/samfunn/meningen-med-livet-er-kjerligheten

@AstriAH Jeg vil alltid huske Lucy Smith som en enestående forkjemper for barns rettigheter og et flott forbilde for unge kvinner i akademia. Takk!

Trykk her for å lese portrettet Universitas gjorde på Lucy Smith i november 2010.