Nedlagt: Det som en gang var Shnas, brukes nå til crossfit-trening.

BI til sak mot Skatt Øst etter millionkrav

Etter et bokettersyn hos studenthuset Shnas krever Skatt Øst 3,7 millioner i utestående moms. BI bestrider kravet, og har gått til sak mot etaten.

Shnas

• Studentenes Hus Nydalen as (Shnas) var BIs studenthus fram til sommeren 2012.
  • Bygget ligger i Nydalen og består av to barer og konsertscenen Spikerboks.
  • Shnas har vært eid av Handelshøyskolen BI, som også garanterte for husleien.
  • Hvert år siden oppstarten i 2004 har Shnas gått med underskudd, samtidig som Shnas har mottatt millionstøtte fra BI.
  • I 2010 overlot Shnas driften til det private selskapet Nydalen Drift AS. Shnas-selskapet fortsatte som utleier til Nydalen Drift AS og eksisterer fortsatt.

Skatt Øst krever 3,7 millioner kroner fra pengesluket Shnas (Studentenes Hus Nydalen as). Kravet kom etter et bokettersyn hos det nå nedlagte studenthuset i fjor.

Handelshøyskolen BI mener Skatt Østs millionkrav ikke er rettmessig, og går til sak mot etaten.

– Jeg kan bekrefte at BI har gått til sak mot Skatt Øst. Vi er uenige i deres vurdering, sier økonomidirektør i BI, Terje Jacobsen.

Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

Regjeringsadvokat Arne-Martin Sørli representerer Skatt Øst i saken mot BI.

– Vedtaket ble truffet etter et bokettersyn. Skatt Østs syn er at vedtaket er korrekt, sier Sørli.

Partene skal møtes i Oslo tingrett den 14. oktober.

Enormt pengesluk

Shnas er historien om Skandinavias største innendørs lydanlegg, millionunderskudd, regnskapsrot, inkassokrav og konflikt med Skatteetaten.

I fjor høst skrev Universitas at Shnas har kostet BI 52,6 millioner i form av driftstilskudd og tilføring av egenkapital, i perioden 2005-2011.

Shnas har fått anmerkninger fra revisor hvert år siden 2007. Anmerkningene gjelder blant annet svakheter i selskapets rutiner, kontroll og dokumentasjon.

Studenthuset har også fått inkassokrav tre ganger de siste årene.

– For stor lekegrind

BI har byttet ut studenthuset Shnas med utestedet Lawo.

Skolen betaler utestedet en ukjent sum penger for at BI-studentene skal få billig øl og gratis inngang på torsdager.

Jacobsen har tidligere uttalt til Universitas at BI «satset det vi trodde var realistisk den gangen, og vi trodde vi skulle ha et helt annet studentbesøk. I ettertid kan du si at det har blitt en for stor lekegrind.»