Lucy Smith er død

Norges første kvinnelige universitetsrektor og jusprofessor er død, 78 år gammel.

Det opplyser juridisk fakultet til Uniforum, og NTB.

Lucy Smith ble 78 år, og døde etter lang tids sykdom.

I 1992 ble Smith den første kvinnelige rektoren her til lands, da hun overtok rektorstolen ved Universitetet i Oslo (UiO) etter Inge Lønning.

Hun ble også Norges første kvinnelige jusprofessor i 1988 (kilde: snl.no), og da hun studerte juss, var hun eneste kvinne på sitt kull, skriver NTB.

Lucy Smith satt som rektor i syv år, fra 1993 til 1999.

Administrasjonsbygningen til Universitetet i Oslo ble i 2010 omdøpt til «Lucy Smiths hus», for å hedre hennes arbeid som rektor og professor.

Doktoravhandlingen hennes ble levert i 1981, og omhandlet «Foreldremyndighet og barnerett».

I 1995 ble hun utnevnt til æresdoktor i jus ved Københavns Universitet, for sin «nyskapende innsats innen rettsvitenskap, spesielt utviklingen av en selvstendig barnerett.»

Studentparlementet ved Universitetet i Oslo la ut følgende twitter-melding etter å ha mottatt beskjeden om Smiths død:

«Vi ønsker å hedre Lucy Smith, en kvinnelig pioner innen akademia og venn av studentbevegelsen. Takk for alt, vi lyser fred over ditt minne.»

Les mer i morgendagens utgave av Universitas.