Verditap på 1,5 milliarder

På tre år har verdien på universitetenes bygg sunket drastisk. Det blir dyrt å fikse, viser ny NSO-rapport.

Publisert

– Det gir dårligere studiekvalitet, vi får ikke utnyttet de lokalene man har og det rammer forskningssatsingen til Norge, sier leder i Norsk Studentorganisasjon (NSO), Ola Magnussen Rydje, [til Dagens Næringsliv (DN)](1).

Har ikke råd

Ifølge Riksrevisjonen er rundt 40 prosent av bygningsmassen ved fem av landets universiteter i dårlig stand. Universitetet i Oslo (UiO) er blant dem.

Det er universitetene selv som eier og dermed har ansvar for å vedlikeholde byggene.

Problemet er at de ikke har råd til de omfattende kostnadene.

– Vi har ikke mulighet til å sette av mer, da går det ut over studiekvaliteten og grunnforskningen, sier rektor Ole Petter Ottersen ved UiO til DN.

– Regjeringen har anerkjent problemet

NSO har regnet ut at det vil koste 1,8 milliarder kroner dersom man venter med oppussing og vedlikehold til 2020.

Rydje i NSO mener regjeringen har gått i luksusfellen.

– Det koster mye mer når regjeringen snur ryggen til et problem de i aller høyeste grad har anerkjent, sier Rydje til DN.

– Kan be om bevilgning

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen skrev ifjor et brev til Riksrevisjonen.

Der påpekte hun at det er et behov for større, statlige investeringer for at oppussingen ikke skal gå ut over forskning og undervisning.

– De åtte institusjonene kan be om bevilgning over statsbudsjettet til større rehabiliteringsprosjekter, sier Halvorsen gjennom kommunikasjonsstaben til DN.

Videre påpeker Halvorsen at denne regjeringen har gitt startbevilgning til 14 bygge- og rehabiliteringsprosjekter.

Den samlede kostnadsrammen for de åtte utgjør mer enn 16 milliarder kroner, ifølge Halvorsen.

– Ikke uendelig med penger

[Universitas har tidligere skrevet om Norges Idrettshøgskole, som i flere år har slitt med utdaterte bygninger og anlegg.](2)

[Kristin Halvorsen har tidligere uttrykket bekymring for tilstanden til norske undervisningsbygg.](3) I oktober i fjor, da statsbudsjettet ble lagt fram, sa hun til Universitas:

– Jeg ser at vi har store utfordringer knyttet til bygg, og at det vil bli dyrere jo lenger man venter. Samtidig har vi ikke uendelig med penger.