Bibelskole granskes – ny rektor

Én måned etter det ble bestemt at Oslo International Bible College skal revideres av NOKUT, trekker skolens rektor seg med umiddelbar virkning. Etterfølgeren? Sønnen til forrige rektor.

Publisert

På mandag trakk Finn Henrik Friis Larsen seg som rektor for den omstridte fagskolen Oslo International Bible College (OIBC) med umiddelbar virkning. Det er hans egen sønn, Simon Friis Larsen, som overtar rektorjobben.

I en pressemelding erkjenner styret ved skolen at det har vært «en rekke problemer» ved skolen, og at det derfor var nødvendig å gjennomføre endringer i skolens øverste ledelse.

«Styret er takknemlig for at Finn Henrik Larsen tok initiativ til å fratre som rektor, etter at vi klargjorde for ham at fundamentale endringer måtte skje», heter det i pressemeldingen.

Granskes av NOKUT

15. juli ble det bestemt at utdanningstilbudet ved OIBC skal revideres av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). I revideringen skal NOKUT vurdere om OIBC tilfredsstiller kravene som stilles til fagskoleutdanninger. Hvis NOKUT kommer fram til at skolen ikke gjør det, vil det bety kroken på døra for bibelskolen. Revisjonen skjer på bakgrunn av bekymringsmeldinger, og spørsmål knyttet til styrets legitimitet, skrev NOKUT på sine nettsider.

Styreleder i OIBC, Øyvind Herskedal, bekrefter at en manglende NOKUT-godkjenning vil bety kroken på døra for bibelskolen – i hvert fall slik den fungerer i dag.

– Styret ser NOKUTs godkjenning som et «vinn eller forsvinn» for OIBC som fagskole med statstilskudd, sa Herskedal til Vårt Land i juli.

Herskedal har vært styreleder siden mai i år.

Tvunget til tungetale

Parallelt med NOKUT-revideringen, fortsetter også Kunnskapsdepartementet (KD) sitt tilsyn med bibelskolen. De har over lengre tid undersøkt bibelskolen, etter at de fikk et anonymt tips om økonomiske misligheter.

Universitas har tidligere omtalt bekymringsmeldingene som NOKUT skriver om. Høsten 2012 kunne Universitas avsløre at studenter ved OIBC skal ha blitt tvunget til tungetale, trakassert og truet med utkastelse. Det framgikk av et brev signert over halvparten av skolens studenter. Ansatte på skolen skal også ha beskyldt elevene for å ha djevelens ånd i seg og for å bedrive heksekunst.

Blir værende

Tidligere rektor Finn Henrik Friis Larsen går inn i en nyopprettet stilling som Misjons- og markedsdirektør.

I pressemeldingen finner skolens styre grunn til å presisere at stillingen ikke er involvert i skolens akademiske utvikling, og heller ikke innebærer personalansvar eller økonomistyring.