#Ledigsofa:Studentpolitikerne Gabrielle Legrand Gjerdset og Mari Amdahl Heglum tilbyr sofaen sin til en husløs student.

Tilbyr sofaen til hjemløse studenter

Studenter i bolignød tilbys sofaplass gjennom kampanje på sosiale medier. – Vi så behovet for et akutt tiltak, sier studentleder Tone Vesterhus.

– Når staten ikke gjør nok, må man ta saken i egne hender, sier Gabrielle Legrand Gjerdset, leder for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.

Hun er en av mange som nå tilbyr sofaen til studenter som mangler tak over hodet.

Det er velferdstingene i Oslo, Bergen og Trondheim som har tatt initiativ til kampanjen, med navnet #Ledigsofa.

– Vi så behovet for å komme med et akutt tiltak for dem som har fått studieplass, men som ikke har noe sted å bo. Kanskje vil kampanjen føre til at noen blir noen blir værende i byen framfor å gi opp, sier leder for Velferdstinget i Oslo og Akershus, Tone Vesterhus.

Mange ledige sofaer

Selv om kampanjen fortsatt er i startfasen har velferdstingene allerede fått mye respons fra studenter med ledig sofakapasitet.

– Foreløpig har vi ikke fått så mange henvendelser fra studenter som vil sove på sofa, men vi har fått mange svar fra dem som vil låne ut. Vi håper at flere husløse studenter tar kontakt når budskapet spres videre, sier Vesterhus.

Stiller med egen sofa

Vesterhus har selv bidratt til kampanjen ved å stille sin egen sofa til disposisjon.

– Det ville nesten vært dumt om jeg var med på å fronte kampanjen, uten at jeg stilte opp selv. Sofaen min er ledig fra i kveld til i morgen. Det blir kanskje noen flere dager senere også, sier studentlpolitikeren.

Vesterhus oppfordrer så mange som mulig til å delta på kampanjen.

– Jeg håper bevandrede studenter husker hvordan det var å være ny i Oslo. Det kan være skremmende, og jeg håper at de er villige til å dele litt for at noen skal få det litt enklere, sier studentlederen.