Dyrt i Drammen: Studenter ved Høgskolen i Buskerud må betale minimum 4740 kroner for en studentbolig fra Studentsamskipnaden. FOTO: Høgskolen i Buskerud, flickr

Norges dyreste studentboliger

Og det er ikke i Oslo, Bergen eller Trondheim.

Studentboligindeksen:

• Undersøkelsen er gjort av studenttorget.no på studentboliger som tilbys av studentsamskipnadene og skolene i Norge. Altså undersøker man ikke private aktørers tilbud.
  • Prisene er hentet inn 30-31. juli 2013
  • Prisene inkluderer strøm og internett.
  • Undersøkelsen er gjort fem år på rad
  • Kriteriene for boligene er at man skal ha eget soverom, ha tilgang til bad og kjøkken, og at internett og strøm er inkludert i leien.

Årlig utfører studenttorget.no en undersøkelse der de sammenligner prisene på studentboliger rundt i landet, kalt «Studentboligindeksen» (se faktaboks).

I år, som tidligere, er det én høyskole som stikker av med prisen for Norges dyreste studentbolig: Høgskolen i Buskerud.

Eget bad og treningsenter

Dyrest i Norge er altså ikke en universitetsby, men Drammen.

Den billigste studenthybelen må du ut med 4740 kroner for, altså tre ganger så mye som hvis du går på landets billigste, Høgskolen i Hedmark.

Boligansvarlig ved Studentsamskipnaden i Buskerud (SiBu), Erik Kjærstad, mener det må tas høyde for hva man får av goder når man leier hos SiBu:

– Vi har for eksempel et gratis medlemskap på treningssenteret innbakt i prisen. Boligene ligger også så nærme skolen at utgifter til transport blir overflødig, sier Kjærstad til studenttorget.no.

– I tillegg har vi en standard som er godt over normalen på studentboliger, sier han.

Han viser til at alle studentboligene har eget bad, og de fleste også har eget kjøkken.

Gratis stallplass

Landets billigste studentbolig, derimot, må du lenger ut på landet for å finne. Som i fjor er det Høgskolen i Hedmark (HiHm) som troner kåringen.

– Vi ønsker at vår boligformidling skal være et 0-prosjekt. Vi skal ikke tjene penger på dette, sier stabsleder Stine Grønvold ved Høgskolen i Hedmark (HiHm) til studenttorget.no

Stabsleder Stine Grønvold ved Høgskolen i Hedmark

– Ved å tilby billige hybler, kan også studentene få studielånet til å rekke litt lenger, sier Grønvold.

For billige er de. Studentboligene ved Campus Evenstad i Østerdalen, Stor-Elvdal kommune, er bygd ut av gamle forskningsstasjoner, og blir ofte kalt Musefarmen.

Her får man et lite rom på 6,6 kvadratmeter til 1600 kroner, ifølge studenttorget.no.

Da deler man kjøkken og bad med fem andre. Innbakt i de 1600 kronene, er vaskemaskin, PC-sal, gymsal med badstue, og sist, men ikke minst: Gratis stallplass.