Lønnsom: Atlantis medisinske høgskole har de siste årene betalt millionbeløp til skolens private eier via holdingselskapet Atlantis holding AS.

Millionutbetalinger skaper kaos

Atlantis medisinske høgskole engasjerer advokat for å overbevise myndighetene om at utbetalinger til skolens private eier er lovlig.

Dette er saken

• Etter en artikkel i Universitas i august 2012, ble Kunnskapsdepartementet oppmerksomme på utbytter i millionklassen utbetalt fra Atlantis medisinske høgskole (AMH).
  • Departementet bestemte det seg for å kikke skolen nærmere i kortene, og det viste seg at AMH siden 2008 har overført 15,7 millioner kroner til morselskapet Atlantis holding AS.
  • Herfra har 11,6 millioner kroner i samme periode funnet veien til aksjonær Inger Bodil Ulvik som privatperson.
  • Nå står striden om hvorvidt utbetalingene er lovstridige.

Kunnskapsdepartementet (KD) har i tre omganger sendt brev til Atlantis medisinske høgskole AS (AMH) og bedt om en redegjørelse for millionbeløp betalt til skolens eneste aksjonær, Inger Bodil Ulvik.

AMH har nå engasjert advokatfirmaet Lunde Robertsen & CO for å bistå skolen i å svare på KDs gjentatte henvendelser.

I et brev til KD sendt forrige uke, ber advokat Stig Lunde i Lunde Robertsen & CO departementet om å vise til lovhjemmel for i det hele tatt å «stille spørsmål knyttet til vår klients økonomiske disponeringer».

– Forventer mer info

I Universitets- og høgskolelovens § 7-1 står det at penger studenter betaler til private høgskoler, skal «komme studentene til gode». KD har derfor bedt om dokumentasjon på at penger som er ført ut av skolen i perioden 2008 til 2011, ikke stammer fra studentenes egenbetaling (se Dette er saken)

– Vi har fått lite regnskapsbasert informasjon. Den informasjonen vi har fått, er svært generell. Vi forventer en mer detaljert fremstilling av inntekter og utgifter, sier Lars Vassbotten, avdelingsdirektør i KD.

– Fritatt loven

I aksjeselskaper, som AMH, skal styret skal godkjenne alle utbytteutbetalinger til aksjonærene.

Styreleder i AMH, Christian Andre Drevon, hevder at utbyttebetalingene er på riktig side av regelverket.

– Jeg har sett brevet KD har stilet, og jeg tror det er uenighet om hvordan loven skal tolkes, sier Drevon, som til daglig er professor i medisin ved Universitetet i Oslo.

Styrelederen og AMHs advokat Lunde Robertsen & CO hevder at lovbestemmelsen om at egenbetalinger skal komme studenter til gode, ikke gjelder AMH – fordi høgskolen ikke mottar statstilskudd.

Dette avviser KD blankt.

– At egenbetaling skal komme studentene til gode, gjelder alle private høgskoler, uavhengig av om de mottar statstilskudd, sier avdelingsdirektør Vasbotten.

Han mener KD er i sin fulle rett til å undersøke AMHs økonomi.

– Utdanning ved private høgskoler som ikke mottar statstilskudd, kan gi studentene rett til lån og støtte fra Lånekassen, som kan brukes til egenbetaling. Dette innebærer at staten har en legitim interesse i å følge opp at regelverket etterleves, sier han.

Usikker på konsekvenser

Vasbotten er usikker på hva slags konsekvenser det vil få for skolen, dersom KD konkluderer med at utbyttet har vært ulovlig.

– I utgangspunktet så har ikke loven noen sanksjonsbestemmelser. Dette er et privatrettslig forhold mellom studentene og skolen, sier Vassbotten.

– Så dere kan ikke gjøre noe dersom det viser seg at utbyttet var ulovlig?

– Det er et hypotetisk spørsmål som vi må se nærmere på, dersom det blir aktuelt.

– Viser denne saken at KD har for få sanksjonsmuligheter mot private utdanningsinstitusjoner, som ikke mottar statstilskudd?

– Det er ikke gitt. Men vi har avdekket et behov for å se på helheten i denne reguleringen, sier Vasbotten.

– Som dårlig bankrente

AMH-styreleder Dravon hevder overfor Universitas at det ikke er store penger i å drive private høgskoler i Norge.

– Utbyttene som har vært tatt ut, har vært meget moderate i forhold til den tiden skolen har vært i sving. Utbyttene ligger i samme størrelsesorden som en dårlig bankrente, sier han.

I perioden KD undersøker, 2008-2011, har utbytteutbetalingene i snitt vært på 3,9 millioner kroner årlig. Utbyttene har utgjort mellom 250 til 300 prosent av selskapets bokførte egenkapital.

– Uansett hvordan man regner på dette, blir jo dette en avkastning langt bedre enn bankrente?

– En ting er hva som er egenkapital, en annen ting er hva som er investert i selskapet i form av kunnskap.

Det kommer ikke fram i regnskapene, men det er verdier som er skapt av menneskene og basert på arbeid over circa 20 år, svarer Drevon.

– Jeg vil fremdeles hevde at det er en avkastning som er meget moderat i forhold til verdiene som er skapt i form av arbeid, investering i kunnskap, menneskelige strukturer og kvalitetssystemer. Men det er ikke så lett å lese i et regnskap.

Han mener Universitas har en skjev vinkling på saken.

– Det ødelegger for studenttilgangen når det blir en skjev, negativ framstilling av at dette er en virksomhet som er preget utelukkende av interesse for økonomisk profitt. Det er etter min mening ikke dekkende, sier Drevon.

Det har ikke lykkes Universitas å få kontakt med skolens aksjonær, Inger Bodil Ulvik.