Kjønnsdiskriminering: Islam Net skal ha drevet segregering og kjønnsdiskriminering i HiOAs lokaler (avbildet), står det i avslaget til islam Net-søknaden.

HiOA avslår Islam Net

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) mener Islam Net bryter diskrimineringsloven, og ikke er selvstendig nok til å få innpass som studentforening.

I en pressemelding begrunner HiOA avslaget med at moderorganisasjonen Islam Net vil ha for mye kontroll over studentorganisasjonen, og at de tidligere har drevet kjønnsdiskriminering og segregering i HiOAs lokaler.

Tidligere har Universitas skrevet om Universitetet i Oslos (UiO) Islam Net-avslag. Både UiO og HiOA har nå avslått Islam Nets søknad om å bli studentforening fordi de mener studentforeningene ikke tilfredsstiller kravene om selvstendighet fra moderorganisasjonen Islam Net, som også skal ha brutt norsk lov mens de tok i bruk HiOAs lokaler.

– Bryter loven

Det trekkes spesielt frem at Islam Net har brutt kjønnsdiskrimineringsloven mens de har brukt HiOAs lokaler:

Pressemelding, HiOA

«Islam Net har ved flere anledninger praktisert kjønnsdiskriminering eller segregering i høgskolens lokaler. Vi viser også til at Islam Net høsten 2012 returnerte en bevilgning på 100.000 kroner gitt av Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet, med den begrunnelse at en ikke kunne tilfredsstille vilkårene for tildeling av midlene, om at deltakerne fritt skulle velge hvor i lokalet de ville sitte uavhengig av kjønn. Kjønnssegregering -og diskriminering er i strid med bestemmelser gitt i lov. Som offentlig utdanningsinstitusjon kan høgskolen ikke innvilge en søknad fra en forening som praktiserer kjønnssegregering på sine arrangementer i høgskolens lokaler.»

– Ikke selvstendig

Ifølge pressemeldingen oppgir Islam Net i søknaden at de har tre aktive medlemmer på HiOA. Ingen av de totalt to styremedlemmene i den opprettede studentforeningen er registrerte studenter ved HiOA.

I avslaget er det videre vektlagt at den opprettede studentforeningen ikke er å betrakte som selvstendig da det er full identifisering med moderorganisasjonen – Islam Net.

I avslaget står det:

«Selv om Islam Net HiOA har et eget styre og er en egen organisatorisk enhet vurderer vi ut fra det ovennevnte at det er full identifisering gjennom Islam Net HiOA og moderorganisasjonen Islam Net.

Det er derfor vår vurdering at Islam Net HiOA samlet sett ikke oppfyller retningslinjenes krav til selvstendighet.»

I tillegg til dette legger HiOA også til grunn at det er for få aktive HiOA-studenter med i organisasjonen Islam Net HiOA.

Universitas kommer med mer

Heljarh@universitas.no