Feirer: Ådne Hindesnes (t.v.), Andreas Jensen og Gabrielle Gjerdset (t.h) koser seg med en pils på Abel Café etter en noe uvanlig eksamen.

Fikk feil eksamen

Studenter ved Institutt for statsvitenskap ved UiO måtte bryte eksamen etter en halvtime. Ved en feil hadde de fått utdelt fjorårets eksamensoppgaver.

Vi hadde jobbet med akkurat samme oppgave som forberedelse til eksamen

Gabrielle Gjerdset, Bachelorstudent i Europastudier ved UiO

Mandag hadde Gabrielle Gjerdset og hennes medstudenter på Europastudier eksamen i faget EU decision-making processes and policy areas. De seks oppgavene på eksamensarket handlet om EUs klimapolitikk og partisystemet i EU-parlamentet. Mange fikk et deja vu da de så oppgaveteksten.

– Vi hadde jobbet med akkurat samme oppgave som forberedelse til eksamen, forteller Gjerdset.

Det var nemlig fjorårets oppgavesett som ble delt ut til studentene. Feilen ble oppdaget omtrent en halvtime ut i eksamenstiden. Da var det en medstudent som konfronterte faglærer. Studentene måtte deretter sitte pent på stolene sine og vente på nytt oppgavesett.

Engelsk fordel

Undervisningsleder ved Institutt for statsvitenskap Anne Julie Semb forteller at så fort feilen ble oppdaget, fikk studentene beskjed om at oppgavetekstene ikke var korrekte. Deretter ble det korrekte oppgavesettet kopiert opp og delt ut. Som følge av tabben, ble eksamenstiden utvidet med én time.

Semb forteller at feilen oppstod ved at faglærer sendte gal fil til eksamenskonsulenten.

Eksamensoppgavene ble utdelt både på norsk og engelsk. Den engelske versjonen hadde, i motsetning til den norske, en del riktige oppgaver.

– Er det ikke urettferdig at de som først leste den engelske versjonen, fikk mer tid på oppgavene enn de som bare hadde lest de norske, gale oppgavene, undervisningsleder Anne Julie Semb?

– Hvordan ville du løst det?

– Jeg vet ikke. Kanskje dere kunne ha flyttet eksamen til en annen dato?

– Vi ble enige om at det var den klokeste måten å løse problemet på, svarer Semb.

For å sikre at noe slikt ikke skjer igjen, skal eksamenskonsulentene heretter vise faglærer det helt ferdige oppgavesettet, før det kopieres opp, forteller Semb.

– Ikke et problem

Studentene som tok en eksamenspils på Abels Café mandag ettermiddag, går ikke av skaftet for denne litt irriterende episoden.

– Personlig er jeg egentlig fornøyd med utfallet, for jeg kunne løse eksamenssett nummer to bedre, forteller student Gjerdset.

Gjengen på Abel mener eksamensklusset ble løst av undervisningslederen på ordentlig vis, og bryr seg lite om at de engelskspråklige studentene fikk bedre tid på å løse oppgavene.

– Jeg syns ikke det var urettferdig, de måtte ha løst det på en eller annen måte uansett, sier medstudent Andreas Jensen.