Tar over: Nestleder i Studentparlamentet, Solveig Figenschou Thoresen, mener «det var samarbeidet med Bakke Kristoffersen det var noe galt med».

Studentleder bedt om å trekke seg

Morten Bakke Kristoffersen trekker seg som leder av Studentparlamentet ved UiO med umiddelbar virkning.

Etter flere ukers sykemelding har Morten Bakke Kristoffersen valgt å trekke seg som leder av Studentparlamentet (SP) ved Universitetet i Oslo (UiO).

Kristoffersen har sittet som leder i ti måneder og hadde to måneder igjen av sin periode.

– Grunnen til at jeg valgte å trekke meg som leder av SP-UiO er av helsemessige grunner. Etter en tids sykemelding og fordi jeg fortsatt er sykemeldt på ubestemt tid, virker det som det rette å gjøre. Avgjørelsen var tung å ta, skriver Bakke Kristoffersen i en e-post til Universitas.

Han ønsker ikke å utdype saken videre overfor Universitas.

Annen forklaring

Nestleder, og nå fungerende leder for Studentparlamentet, Solveig Figenschou Thoresen har en annen versjon av Kristoffersens avgang.

– Han er 100 prosent sykemeldt, men det at han er sykemeldt er helt på siden av avgjørelsen, sier Figenschou Thoresen.

Hun forteller at Arbeidsutvalget, som utgjør SPs ledelse, oppfordret Kristoffersen til å trekke seg.

Arbeidsutvalget var enige om at det var den beste løsningen

Solveig Figenschou Thoresen, leder av SP UiO

– Det jeg kan si, er at vi i Arbeidsutvalget var enige om at det var den beste løsningen for å klare å organisere arbeidet på en best mulig måte.

Hun omtaler situasjonen som oppsto i Arbeidsutvalget, som prekær.

– Lederrollen innebærer forskjellige oppgaver og plikter. Vi var plutselig på et sted hvor det ikke fungerte, at det var samarbeidet det var noe galt med. Selv om det er to måneder igjen har vi prøvd å ta ansvar for det og rydde opp.

– Bakke Kristoffersen sier at årsaken til at han trekker seg er sykdom, men du sier at det ikke er det?

– Jeg kan ikke kontrollere hva Morten sier, han får stå for det han sier. Jeg holder ved det jeg allerede har sagt, sier Figenschou.

Uttrykk for mistillit

På forrige studentparlamentsmøte kritiserte representanten fra Venstrealliansen, Truls Aarseth, Kristoffersens opptreden på landsmøtet til NSO tidligere i april. Aarseth uttrykte mistillit mot Bakke Kristoffersen på vegne av egen liste, men Kristoffersen var ikke til stede.

Etter møtet utdypet Aarseth kritikken overfor Universitas:

– Kristoffersen var der som delegat, men også i kraft av sitt verv som leder av parlamentet. Når vi da ser at han stemmer mot sin egen delegasjon og snakker opp andre kandidater enn UiO-kandidatene, så mener vi det er såpass uholdbart at vi i Venstrealliansen ikke ønsker han som leder av Studentparlamentet, sa Aarseth.

Kritikken mot Kristoffersen gikk også på interne rutiner, men Aarseth ønsket ikke å utdype dette.

Denne uken sier Aarseth at han ikke tror uttrykket for mistillit på forrige parlamentsmøte var avgjørende for at Bakke Kristoffersen gikk av.

Solveig Figenschou Thoresen avviser at kritikken fra Venstrealliansen førte til at Kristoffersen gikk av som leder.

– Ofte er parlamentet uenig, men på landsmøtet fungerte vi fint. Det hadde ingenting med at Morten har trukket seg å gjøre.

Universitas har etter gjentatte forsøk den siste uken ikke lyktes i å få kommentarer fra Kristoffersen om saken.