PROTESTERER: Russiske studenter i Moskva sommeren 2012, under en av demonstrasjonene som har vært avholdt mot Putin (her representert på en plakat nederst i midten) de siste årene. FOTO:Flickr/Evgeniy Isaev

Frykter Sovjet-tilstander

Russiske studenter raser mot reformer som skal gjøre universitetene deres færre, mindre autonome og lettere å bli utestengt fra.

– Dersom disse endringene innføres, er det nok et tegn på innstramminger etter demonstrasjonene i Russland de siste to årene. Geir Flikke, førsteamanuensis i russiske områdestudier ved ILOS

Det er nettavisa University World News som skriver at de seneste utviklingene i Russland har gjort enkelte analytikere redde for Sovjet-tilstander på universitetene. I Sovjet-tiden kunne studenter risikere å bli utvist på grunn av politiske standpunkter.

Frie utvisningstøyler

Frykten kommer blant annet etter et pålegg fra det russiske departementet for utdanning og vitenskap om at studenter skal kunne utvises fra universitetet for det minste brudd på universitetets «etikk-kodeks». Den russiske studentunionen mener dette påbudet medfører at enhver student «kan utvises for enhver forseelse», siden hverken straffer for enkelte forseelser eller appellprosedyrer er fastsatt.

Det russiske utdanningsdepartementet har opplyst at disse reglene gjelder alle utdanningsinstitusjoner i Russland, inkludert skoler og barnehager, og at det bare innebærer at universitetene kan utvise studenter på bakgrunn av univerisitetenes egne statutter.

– I tråd med generell utvikling

Førsteamanuensis i russiske områdestudier ved ILOS Geir Flikke setter endringene i sammenheng med annen statlig «innstramming» etter omfattende demonstrasjoner i Russland de siste to årene.

– Størsteparten av Russlands ikke-statlige organisasjoner utsettes allerede for omfattende og uannonserte kontroller, etter innføringen av en ny lov som pålegger alle organisasjoner som mottar pengestøtte fra utlandet å registrere seg som «utenlandske agenter». Mange mener dette er stigmatiserende, sier han.

– På den bakgrunn kan bekymringene blant studenter om at en ny paragraf om studieetikk også skal kunne brukes i mot personer som deltar i demonstrasjoner, synes berettiget, sier Flikke.

Kan trigge nye protester

En annen ny reform kan resultere i at en tredjedel av landets institusjoner for høyere utdanning forsvinner eller slås sammen med andre.

Det forventes at denne stengingen av såkalt «ineffektive» universiteter kan trigge en ny bølge studentprotester landet rundt, ifølge University World News.