Utdanning er ikke nødvendigvis det første man tenker på når det kommer til Irland. Men midt i all religionsvolden, emigranter, nisser og grønne helgener har Irland blitt en ledende utdanningsnasjon. Bildet er fra Moher-klippene i Irland. FOTO: Flickr/beamillion

Dette er EUs mest utdannede land

Etter århundrer med fattigdom og undertrykkelse har dette lille landet kjempet seg tilbake i Europas toppsjikt. Hvem tror du troner på utdanningstoppen?

En rapport fra Eurostat avslører at *Irland* er det mest utdannede landet i EU, melder University World News.

Dette målet er basert på antall studenter som har fullført høyere utdanning fordelt på populasjonsstørrelse. Blant irer mellom 30-34 år hadde 51,1 prosent høyere utdannings grader. Sammen med Irland ligger Kypros, Luxemburg og Litauen. På bunn ligger Italia med kun 21,7 prosent.

Slik vokste Irland:

Irene var på god vei til å etablere seg som en intellektuell stormakt, og hadde allerede på 500-tallet utviklet et eget skriftspråk, men det skulle vise seg å være vanskelig å være minstebroren på de britiske øyer.

– Irland hadde en voksende skriftkultur fram til hele infrastrukturen brøt sammen i første halvdel av 1800-tallet, da engelsk okkupasjon forårsaket hungerkatastrofe der millioner døde og emigrerte, sier professor i irsk, Jan Erik Rekdal.

Han forklarer viktigheten av Irlands frigjøring, og legger irenes EU-medlemskap til grunn for den positive utviklingen irene har hatt i utdanningssektoren.

– Siden okkupasjonen har det bare gått nedover med irsk intelligensia som i nyere tid har tatt seg opp igjen. Særlig etter frigjøringen fra England som egentlig ble helt reell i og med deres medlemskap i EU i 1974, sier han.

Han forklarer også at det er irenes gamle læretradisjon og deres lange periode med engelsk undertrykkelse og fattigdom som har ført til at irene er bevisste på at god utdannelse betyr mye.

2000-tallets suksess

Irland har hatt verdens største økning i andel innbyggere med høyere utdanning, med en årlig vekst på over syv prosent siden 2000. I denne perioden har også andelen studenter med bestått videregående utdanning økt fra 74 til 94 prosent. Spesielt for menn i det irske arbeidsmarkedet har utdanning blitt stadig viktigere.

I 2010 var seks prosent av irske menn med høyere utdanning arbeidsledige, mot 15 prosents arbeidsledighet blant menn uten høyere utdanning.

Irske kvinner har i de siste årene tatt utdanning som aldri før, og Irland troner også på kvinnetoppen i EU. *Nesten seks av ti irske kvinner har fullført høyere utdanning.*

Til sammenlikning er Romania EU-verstingen, med kun 23,2 prosent kvinner med høyere utdanning.