Fornøyd: Ottersen vant ikke studentene, men valgordningen er slik at de stemmene som teller mest er de ansattes.

– Jeg er positivt overrasket

Ole Petter Ottersen fortsetter som rektor på Universitetet i Oslo. 24 år gamle Torkil Vederhus ble slått med omtrent tusen stemmer, men vant flertallet hos studentene.

Valgresultatet fordelt på velgergrupper

• Studentenes stemmer teller 25 prosent, mens vitenskapelig ansatte og teknisk og administrativt tilsattes stemmer teller henholdsvis 53 prosent og 22 prosent.
  • Stemmer for Ole Petter Ottersen:
  • Studenter: 41,6 prosent (1466 stemmer)

Vitenskapelig ansatte: 85 prosent (1347 stemmer)

Teknisk/administrativt ansatte: 70,9 prosent (805 stemmer)

Vektet oppslutning: 71 prosent

Uvektet oppslutning: 58 prosent

• Stemmer for Torkil Vederhus:
  • Studenter: 58,3 prosent (2050 stemmer)

Vitenskapelig ansatte: 15 prosent (239 stemmer)

Teknisk/administrativt ansatte: 29,1 prosent (330 stemmer)

Vektet oppslutning: 29 prosent

Uvektet oppslutning: 42 prosent

• Valgoppslutning:
  • Studenter: 14 prosent

Vitenskapelig ansatte: 46 prosent

Teknisk/administrativt ansatte: 47 prosent

Total: 20 prosent

Det var noe litt over 32 000 stemmeberettigede ved årets rektorvalg

Ottersen fikk 71 prosent av vektede stemmene (se faktaboks), og Vederhus fikk 29 prosent.

– Vi er klare for fire nye år, og vi skal gjøre dette for universitetet, for demokratiet, og for studentene, sa Ole Petter Ottersen etter valgseieren.

Universitas snakket med Ottersen minutter etter at valgseieren ble annonsert.

– Gratulerer med seiern, Ottersen!

– Takk!

– Hvorfor ble du gjenvalgt?

– Vi tolker valgresultatet dithen at det er god støtte i organisasjonen for den politikken vi har ført som UiOs ledelse og at dette gir oss et klart og tydelig mandat til å lede Universitetet de neste fire årene. Vi er veldig fornøyde med resultatet og at velgerne har gitt oss en så klar støtteerklæring, svarer Ottersen.

To av ti stemte

Til sammen var det 20 prosent av de stemmeberettigede som stemte i valget. Kun 14 prosent av studentene stemte, og oppslutningen var under 50 prosent både for teknisk og vitenskapelig ansatte.

I 2009 var oppslutningen i rektorvalget på 24 prosent, og det ble den gang omtalt som svært lav deltakelse. Ottersen skjærer grimase når Universitas forteller ham om årets valgdeltakelse på 20 prosent.

– Vi er veldig glade for at vi har et lokaldemokrati, og at andelen som stemmer er såpass lav synes jeg er veldig dumt, sier Ottersen.

– I dette landet vårt er det delte oppfatninger om det skal være valgt eller ansatt ledelse ved utdanningsinstitusjonene. Når valgdeltakelsen ved rektorvalget gang på gang er så lav, får de som ønsker seg ansatt ledelse, vann på mølla. Det gjør at denne dagen ikke er så bra som den burde ha vært.

Fornøyd valgtaper

Motkandidaten Torkil Vederhus (24) framstår som like fornøyd med valgresultatet som valgvinner Ottersen. *Totalt fikk informatikkstudenten 2619 av 6237 stemmer, noe som gir han en uvektet valgoppslutning på 42 prosent.*

– Jeg synes det er fantastisk og ble positivt overrasket over valgresultatet, helt ærlig. Det viser at det er bred støtte for de planene og visjonene vi har formidlet gjennom valgkampen. Vi startet på null og har kommet oss ganske langt opp i løpet av valgkampen, sier han.

Parallelt med å drive rektorvalgkamp, har Vederhus stilt som lederkandidat til Norsk Studentorganisasjon (NSO). Under NSOs landsmøte forrige helg tapte han ledervalget med knapp margin.

– Hva skal du gjøre nå?

– Nå skal jeg bli ferdig med masteroppgaven min og begynne å søke jobber, svarer Vederhus.

Ottersen roste Vederhus i sin sierstale:

– Vi har fått en reell valgkamp takket være dere, og vi er takknemlige for at dere stilte opp og gjorde at våre nerver kom på høykant.