Slik stemmer UiO-folket

1. Hva har du stemt på? 2. Hvorfor har du stemt på den kandidaten?

Marie Samuelsen, 1. kandidat på Humanistlista

1. Torkil!

2. I debatter har Torkil alltid vært respektfull. Ottersen har kjørt altfor mye på argumenter med utgangspunkt i penger, ressurser og prioriteringer, og har en passiv holdning til problemløsning generelt.

Eva Holthe Enoksen, 1. kandidat på Realistlista

1. Torkil!

2. Fordi han er god kandidat, og jeg er enig i mye av det han sier og at han vil prioritere undervisning. Universitetet har flere kjerneoppgaver enn å drive forskning. Det er viktig at UiO ansetter professorer som kan undervise. Og så er det bra at han stiller fordi det har gitt oss en rektorvalgkamp. Torkil er flinkere til å se alle gruppene.

Kristian Gundersen, professor ved Institutt for biovitenskap

1. Jeg stemte på Ottersen.

2. Dypest sett mener jeg at institusjonene skal styres av de vitenskapelige ansatte med input fra andre grupper. Jeg syntes ikke at institusjonene skal styres av studentene, men studentene kan bidra. Jeg vil gjerne sitere Stein Rokkan som sa at studentene er turister ved universitetene.

Trond Nordby, professor ved Institutt for statsvitenskap

1. Jeg har ikke stemt ennå, men det vil nok bli studentkandidaten.

2. Vi bør tilfredsstille studentene nedenfra, for nå er det toppstyrt og veldig byråkratisk. Vi må ruske opp i tilvante systemer. Det vil kunne føre til et sterkere engasjement nedenfra.

Janne Haaland Matlary, professor ved Institutt for statsvitenskap

1. Jeg stemmer selvfølgelig på Ottersen

2. Han er en meget god rektor, det er et selvsagt valg. Jeg anser det ikke som seriøst når en bachelorstudent stiller til valg. (Vederhus er masterstudent i bioinformatikk, red. anm.)

Aksel Braanen Sterri, studentkjendis

1. Torkil Vederhus.

2. Jeg mener at det er på tide med en virkelig satsing på utdanning på Universitetet i Oslo, og det mener jeg Torkil ser ut til å kunne gjøre. Jeg tror på at unge folk kan gå med tunge lederverv. Torkil er dritflink, og han vil gjøre en strålende jobb. Det hadde vært et vanskeligere valg hvis det var veldig usikkert hvordan det ville vippet.

Trygve Wyller, dekan ved Det teologiske fakultet, rektorkandidat i 2009

1. Det er hemmelig valg.

2. Jeg vil vurdere kandidatene ut ifra kvalitetsutviklingen av Universitetet, og hvem som i dag kan bidra mest til å videreutvikle det i riktig retning. Det er ikke et veldig vanskelig valg. Fra min bestemte observasjonspost som dekan og tidligere rektorkandidat så tenker jeg at de siste årene har vist at UiO utvikler seg i en interessant retning.

Jon Bing, professor ved Institutt for privatrett

1. Det vil jeg ikke fortelle

2. Synet på universitetet som forskningsinstitusjon vil ligge til grunn for valget om hvem jeg skal stemme på. Det er et vanskelig valg i den betydningen at det ikke er noen profilerte fronter.