Torkil Vederhus er kandidat til å bli rektor ved Universitetet i Oslo, og vil også bli leder i Norsk studentorganisasjon.

Vil også bli NSO-leder

Kampen om Norges mektigste studentverv er i gang. Rektorkandidat ved UiO, Torkil Vederhus, har meldt seg på – men vil egentlig helst bli rektor.

Det er til det beste for studentene at jeg gjennomfører rektorvalgkampen

Torkil Vederhus, masterstudent

Tre kandidater stiller til ledervalg i Norsk studentorganisasjon (NSO). Én av dem er studenten Torkil Vederhus, som i det siste har blitt kjendis ved å stille som motkandidat til Ole Petter Ottersen i det kommende rektorvalget ved Universitetet i Oslo (UiO).

Rektorduellen blir avgjort 18. april. Fem dager før skal det velges ny leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), og Vederhus stiller til valg også der.

Han er derimot tydelig på at han vil prioritere rektorvalgkampen.

– Den muligheten jeg har nå til å synliggjøre hvilke prioriteringer UiO kan gjøre, er såpass viktig for studentene totalt sett, at det er best at jeg gjennomfører rektorvalgkampen, sier Vederhus.

– Blir ditt kandidatur til NSO-vervet svekket av at du prioriterer rektorvalget?

– Det er opp til velgerne og valgkomiteen i NSO å vurdere det. Jeg er veldig åpen for innspill, men jeg mener at det er viktig at studentene har mulighet til å velge. Jeg vil ikke ta det valget, sier Vederhus.

Avviser PR-spill

Vederhus hevder at kjendisstatusen han har fått som følge av rektorkandidaturet, ikke vil påvirke sjansene til å bli leder av NSO.

– Ser du at det virker litt underlig å stille som kandidat til begge vervene samtidig?

– Jeg håper studentene kan se at jeg er engasjert og motivert til å jobbe for studentene, og at det er derfor jeg gjør dette. Jeg synes det er meningsfylt og morsomt, sier Vederhus.

– Bruker du rektorvalgkampen til å synliggjøre deg selv som lederkandidat i NSO?

– Nei. Det er opp til velgerne å bestemme om det er en fordel eller ulempe. Jeg har tatt det valget selv, sier han.

Som NSO-leder lover Vederhus å jobbe for flere studentboliger, bedre læringsmiljø og oppfølging, samt bedre infrastruktur på studiestedene.

– Jeg mener jeg har bredere erfaring enn de andre kandidatene, og mine visjoner for NSO er større og bedre, sier Vederhus.

Opphisset motstander

Normen de siste årene har vært at to kandidater kjemper om ledervervet, men i år er det altså tre som kappes om plassen. En av Vedershus’ motkandidater er Ola Rydje fra NTNU.

Han vil hente fram det beste i sine medarbeidere for å fronte organisasjonen og samtidig være en tydelig leder.

– Vi må jobbe mer strategisk og målrettet i lobbyarbeidet vårt. Å formidle politikken vår betyr alt før det kommende stortingsvalget, sier Rydje og legger til at studenter er lønnsomme for hele nasjonen.

– Hvilken valgkampstrategi har du lagt før valget?

– Jeg blir lett sosialt opphisset, og skal jobbe hardt for å treffe hele organisasjonen. I tillegg skal jeg fortsette å vise organisasjonen at jeg er den beste til å fronte studentenes politikk, og tilføre litt sårt tiltrengt humor, sier Rydje.

Humanisten Oftedal

Siste kandidat ut jobber heltid i NSO som medlem av arbeidsutvalget. Trine Oftedal vil jobbe for at forfulgte studenter fra andre land skal få mulighet til å fullføre studiene i Norge, et samarbeidsprosjekt med Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH).

Studentboliger forblir et kjernetema for Oftedal. Dessuten vil hun jobbe for mer studentaktiv forskning – at studentene blir bedre kjent med hvordan forskning foregår og leverer vitenskapelige bidrag selv.

Oftedal jobber heltid i NSO og har begrenset med tid til å drive valgkamp.

– Men vervet gir også mulighet til å møte mange studentpolitikere på ulike arenaer før landsmøtet. Jeg jobber hardt for studentene til vanlig, og det er min valgkampstrategi å fortsette med det.

Ingen oppfordringer

Leder av valgkomiteen i NSO, Amund Aarvelta, forteller at valgkomiteen ikke skal intervjue kandidatene før Landsmøtet. Fristen for å stille som kandidat går ut én uke før NSOs landsmøte i april.

Mye kan skje innen den tid.