Tap av studierett 4867 studenter tapte studieretten ved Universitetet i Oslo (UiO) i 2012. Blant disse var 1461 aktive studenter. Det er kun studenter som har betalt siste semesteravgift som regnes som aktive. Den vanligste årsaken til at studenter mister studieretten er for dårlig sutdieprogresjon. For å beholde studieretten, må heltidsstudenter ved UiO fullføre 30 studiepoeng i året.

Kastet ut 4800 studenter

Fem prosent av UiO-studentene mistet studieretten i fjor. På utkastelsestoppen troner Det teologiske fakultet.

Tap av studierett

• 4867 studenter tapte studieretten ved Universitetet i Oslo (UiO) i 2012.
  • Blant disse var 1461 aktive studenter.
  • Det er kun studenter som har betalt siste semesteravgift som regnes som aktive.
  • Den vanligste årsaken til at studenter mister studieretten er for dårlig sutdieprogresjon.
  • For å beholde studieretten, må heltidsstudenter ved UiO fullføre 30 studiepoeng i året.

4867 studenter tapte studieretten ved Universitetet i Oslo (UiO) i 2012. Det var Det teologiske fakultet (TF) som hadde flest utkastelser i forhold til antall studenter i fjor. Der mistet 177 studenter studieretten på et fakultet med bare 299 aktive studenter. Blant de aktive studentene, var det 40 som mistet studieretten, viser en sammenstilling Universitetet i Oslo har gjort for Universitas.

– Vi ønsket en relativt liberal praksis, men vi ser nå at det ikke lar seg gjøre med dagens krav til gjennomføring, Sier Trygve Wyller, Dekan ved TF.

Kastet ut somlepaver

Wyller erkjenner at fakultetet har hatt for lav gjennomstrømming av studenter.

– I en del år har vi hatt en veldig lav gjennomstrømmingsprosent. Dette har vi jobbet for å motvirke. Vi har også hatt for stort frafall på første året, sier Wyller.

Han forteller at fakultetet har hatt mange studenter som ikke egentlig studerer ved TF, og at de derfor har gått gjennom listene og fjernet en del av disse. Dekanen presiserer at fakultetet ikke ønsker å stenge ute de som studerer aktivt.

Merker ikke frafallet

Teologistudentene Daniel Brändle, Frøydis Indgjerdingen og Geir Wiknes har ikke merket noe til det store frafallet blant teologistudenter. De mener, i likhet med Wyller, at de fleste av studentene som faller fra, aldri har vært reelle studenter.

– Vi merker ikke at studenter som aldri har vært til stede, faller fra, påpeker Daniel Brändle, som er leder for Teologisk studentutvalg.

Studentene er glade for at fakultetet nå tar grep for å fjerne studentene som ikke egentlig studerer ved TF.

Dropper studiene for å jobbe

Men blant de som kastes ut, er det også mange aktive studenter. Blant disse var det flest som ble kastet ut fra Det matematisk naturvitenskapelige fakultet (MN), viser tallene som Universitas har fått tilgang til.

Her mistet så mange som 15 prosent av studentene studieretten. En forklaring på dette er at flere studenter velger å gå ut i arbeidslivet før de er ferdig med studiene, mener dekan Morten Dæhlen.

– Det er flere måter å miste studieretten på. Men den vanligste årsaken hos oss er at studentene får jobb, og at de derfor ikke er studerende, sier Dæhlen.

Satser på nye tiltak

MN-fakultetet har nå satt i gang flere tiltak for å få ned studentfrafallet, ifølge Dæhlen.

– Gjennom de siste årene har vi prøvd flere tiltak for å bedre læringsmiljøet. Nå skal vi systematisere dette arbeidet. Vi håper det vil redusere frafallet, sier han.

– Hva går tiltakene ut på?

– Vi har blant annet spurt de som faller fra, hvorfor de gjør det. Dessuten har vi veiledning for studenter som sliter, sier Dæhlen.

Han forteller at de til høsten lanserer et nytt system for mottak av nye studenter, der faglærerne skal engasjeres sterkere. Målet er at studentene skal få en bedre forståelse av hva programmene består av tidlig i studiet.

Tannleger best ut

Kun ti studenter mistet studieretten ved Det odontologiske fakultet i fjor, færrest av samtlige fakulteter. Dekan Pål Barkvoll er ikke forbauset over de positive tallene.

– Det er ikke overraskende. Hvis vi ser på læringsmiljøundersøkelsen som var i sommer, så toppet odontologi på trivsel, og i hvor stor grad studentene følte seg som en del av fagmiljøet, sier Barkvoll.

Han tilføyer at fakultet ikke skal bli høye på pæra av de hyggelige tallene.