EN AV MANGE: Ellen Heier og Kristine Nygaard, født i 1987, ønsker at politikerne skal ta hensyn til de store ungdomskullene.

Eliteuniversitet

Kombinasjonen av større ungdomskull og regjeringens kutt i antall studieplasser gjør at Universitetets Arbeiderpartilag (UA) frykter elitepreget universitet.

I årene 1986 til 1990, da de som fyller 19 og 20 år i løpet av neste stortingsperiode ble født, økte antall årlige fødsler fra 50.000 til 60.000. Anders Worren i Universitetets Arbeiderpartilag (UA) ber nå regjeringen ta konsekvensen av de store ungdomskullene.

– Store barnekull gir økt konkurranse om studieplassene. Ved å kutte i antall studieplasser bidrar Kristin Clemet til at utdanning blir forbeholdt eliten. Dette er en del av en markedsliberal holdning til høyere utdanning som gjør at mange vil stå uten tilbud, sier Worren.

– Ikke noe problem

Selv om man kan forvente økt søkermasse fremover gjenspeiles det ikke i antall studieplasser. Rune Skjælaaen, (Sp) i Stortingets utdanningskomité, deler bekymringen til UA.

– Jeg har forståelse for at man frykter et elitepreg på studiene hvis bevilgningene ikke står i forhold til søkermassen. Vi ønsker jo at flere skal ta høyere utdanning og vil budsjettere for det, sier han.

Bjørn Haugstad i Utdanningsdepartementet (UFD) stiller seg imidlertid avventende.

– Vi ser jo at det kan komme mye større kull fremover, så da vil vi vurdere om antall studieplasser vil øke. Men vi ser ikke noe problem i forhold til de kuttene som ble gjort i høst.

– Deler UFD bekymringen om at høyere utdanning vil forbeholdes eliten?

– Det er veldig mye å gå på før det blir en problemstilling, sier han.

– Svada

Men Worren og Stenersen fnyser av Haugstads syn på saken.

– Dette er svada og tull fra ende til annen. Det er klart at det blir spissere konkurranse om plassene i årene fremover, det er jo ikke grunnlag for å tro at det blir

færre som søker på høyere utdanning når kullene øker så mye, sier Worren.

Kristin Clemet har tidligere uttalt til Aftenposten at man må satse på kvalitet foran kvantitet.

Bygget ut for å få plass

Ellen Heier og Kristine Nygaard er begge født i 1987 og er en del av den voksende mengden forventede søkere til høyere utdanning neste stortingsperiode. Da Universitas møtte dem var de midt i eksamensforberedelsene på Grefsen videregående. Begge jentene er klar over at de er en del av et stort barnekull, og mener at politikerne må ta hensyn til det.

Kristine, som har foreldre som begge har studert, har lyst til å studere jus, medisin eller ta lærerutdannelse. Ellens foreldre har ikke studert, men hun vil studere psykologi.

– Man burde jo lage flere studieplasser på universitetet, siden man gjorde det på barne- og ungdomstrinnet, sier Ellen som opplevde at skoler hun har gått på har måttet bygge på for å få plass til de store årskullene.