PILLEPROVOSERER: Aksel Braanen Sterri vil åpne opp for fri bruk av det sentralstimulerende legemiddelet Ritalin og møter stor motgang.

Får ritalin-refs

Aksel Braanen Sterris oppfordring til studenter om å dope seg på Ritalin for å prestere bedre, får ekspertene til å se rødt.

Dette er saken:

• Aksel Braanen Sterri og Ole Martin Moen oppfordrer i leserinnlegget «En pille for bedre konsentrasjon» i Universitas forrige uke, til bruk av Ritalin.
  • Oppfordringen blir sterkt kritisert av eksperter på legemidler.
  • Ritalin er et reseptbelagt medikament klassifisert som narkotika, som brukes til behandling av ADHD og fungerer beroligende.
  • Det et er ulovlig å overdra reseptbelagte legemidler til andre. Straffen er bøter eller fengsel i inntil to år.
  • I 2011 fikk 4697 personer i alderen 20-29 Ritalin på resept, ifølge Reseptregisteret.

Statsviter Aksel Braanen Sterri og doktorgradsstipendiat i filosofi Ole Martin Moen har skapt debattstorm på Universitas.no med kronikken de hadde på trykk i forrige uke. Der oppfordrer de studenter til å ta legemiddelet Ritalin for å kunne prestere bedre og lengre i studiene. Sterri mener det burde være lovlig for personer uten ADHD å kunne ta legemiddelet.

– Svak argumentasjon

I kronikken viser Moen og Sterri blant annet til at bivirkningene til Ritalin er moderate. Sterri og Moen poengterer at én av bivirkningene, vekttap, dessuten kan være positivt.

Psykiater og ekspert på legemidlers egenskaper og virkninger, Lars Tanum, reagerer på påstandene. Blant annet mener han at vekttap tvert imot er en alvorlig effekt.

Tanum er opprørt over at Sterri og Moen oppfordrer studenter til å bryte loven. Han mener det åpner opp for en uheldig toleranse dersom studenter bruker medikamenter klassifisert som narkotika.

– En slik åpenhet kan gjøre at flere ender i et misbruk av narkotikalignende stoffer. Dette viser et manglende samfunnsperspektiv i tankegangen til kronikkforfatterne. Det er en svak argumentasjon med lite kloke råd, sier Tanum.

Tanum mener uttalelsen til Sterri er like forkastelig som doping i idretten.

– Det skaper forskjellige konkurransevilkår. De oppfordrer til et juksesamfunn, sier han.

Advarer mot feilbruk

Også Harald Thidemann Johansen, professor i farmasøytisk biovitenskap, er skeptisk til Sterri og Moens Ritalin-oppfordring. Han ber dem lese oversikten over Ritalins bivirkninger en gang til. Eksempler på bivirkninger er indre uro, svekket matlyst og depresjon.

– Jeg synes dette er et dårlig forslag. For det første fremstår det som ulovlig bruk rent juridisk, og for det andre er konsentrasjon ikke et av de godkjente bruksområdene til dette preparatet, sier Johansen.

Han legger til at det er en god grunn til at Ritalin er regulert gjennom resept fra lege.

– Potensialet for misbruk vurderes som betydelig. Dette er et stoff i slekt med amfetamin og altså et sentralstimulerende stoff, sier Johansen.

– Doping gjør oss smartere

Aksel Braanen Sterri, som også er leder av den sosialdemokratiske tenketanken Progressiv, avviser at han har oppfordret til lovbrudd.

– Jeg tar ikke til orde for at vi skal bryte loven. Om det skulle vise seg at det er flere positive enn negative konsekvenser ved Ritalin-bruk, bør vi vurdere å gjøre det tilgjengelig for alle, sier Sterri.

– Ekspertene sier det er kort vei fra bruk av Ritalin uten resept til rusmisbruk med tyngre stoffer. Hva tenker du om det?

– Dette er tenkt som et prestasjonsmiddel, og ikke som et middel man skal ruse seg på. Argumentet om at folk går fra Ritalin til amfetamin er lite troverdig. Det skulle jeg likt å ha sett empirisk kartlagt før jeg tar det på alvor. Jeg tror en bedre forklaring er at menneskene uten ADHD som tar Ritalin for å ruse seg, også er mer tilbøyelig til å begynne med heroin. Det vil alltid være visse mennesker som søker risiko, kommenterer Sterri.

– Kan akademikere som bruker Ritalin, sammenlignes med doping i idretten?

Doping i skolen gjør oss smartere og mer konsentrerte

Aksel Braanen Sterri, leder av tenketanken Progressiv

– Det går an å argumentere for at vi bør tillate doping på grunn av underholdningsverdien. Bare sammenlign de som tar steroider i Mr. Universe med de som konkurrerer i dopingfri bodybuilding. De sistnevnte er bare kjedelig å se på. Doping i skolen, derimot, gjør oss smartere og mer konsentrerte. Det gir oss positive konsekvenser både for individet og for samfunnet som helhet.

– Har du satt deg godt nok inn i bivirkningene av Ritalinbruk?

– Vi oppfordrer til at man skal tørre å se på de positive konsekvensene. Det kan hende at det er negative konsekvenser som depresjon, men hvis man merker bivirkningene, slutter man å ta Ritalin. Det samme gjelder peanøttallergi. Hvis du er allergisk, spiser du ikke peanøtter, sier Sterri.