Jobben ødelegger for studiene

Seks av ti studenter opplever at jobbing går ut over studiene, fastslår ny undersøkelse.

Publisert

De fleste studenter er avhengig av å jobbe ved siden av studiene for å få endene til å møtes. Seks av ti jobber fast ved siden av studiene, og ni av ti har inntekt i løpet av året, ifølge Statistisk Sentralbyrås levekårsundersøkelse fra 2010.

Nå kommer det fram at 60 prosent av alle studenter «føler at tid brukt på jobb går ut over tid de kunne brukt på studier», ifølge en Sentio-undersøkelse bestilt av Norsk studentorganisasjon (NSO).

– Til tider veldig tungt

Simon Solheim studerer fotojournalistikk på heltid i tillegg til å ha en 80 prosent stilling i NRK. Han synes det er vanskelig å få det til å gå rundt med jobben og studiene.

– Jobben går ut over studiene, og det er til tider veldig tungt. Jeg er ikke så mye på skolen som jeg burde, bare når jeg må, sier han.

Solheim tror på at mange studenter er i samme situasjon.

– Jobb kan i mange tilfeller ødelegge for studiene. De fleste må jobbe, og noen må jobbe mye. Det er synd om jobben går ut over studiene – spesielt hvis jobben ikke er relevant. Jeg er heldig slik sett, sier den NRK-ansatte journalistikkstudenten.

– Kjenner press på egen økonomi

I SSB-rapporten Studenters inntekt, økonomi og boutgifter, som kom i desember i fjor, framgår det at over 90 prosent av norske studenter jobber ved siden av. I gjennomsnitt har studenter en yrkesinntekt på 113 800 kroner før skatt.

Det var kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) som bestilte rapporten. Hun ser på studentenes jobbsituasjon som uheldig.

Kristin Halvorsen, Kunnskapsminister

– Tid studentene bruker på jobb kunne selvfølgelig vært brukt til å studere. Studentene skal ikke være avhengige av å jobbe så mye at det går utover studiene, sier Halvorsen.

Kunnskapsministeren peker på at kombinasjonen mellom skole og jobb likevel ikke er utelukkende negativ.

– Når studentene skal søke jobb etter studiene, vil arbeidserfaring være verdifullt å ha med seg. At studentene jobber en del ved siden av studiene er derfor ikke i seg selv negativt.

Skylder på regjeringen

Leder av NSO, Øyvind Berdal, mener problemet skyldes lav studiestøtte og høye boligpriser.

– Problemet er at det ikke blir gjort noe med studiestøtten, og at boligmarkedet blir stadig dyrere. Studentene kjenner et sterkt press på egen økonomi og trenger å spe på studiestøtten med deltidsjobber, sier Berdal, som ansvarliggjør regjeringen:

– Vi synes ikke de har levert løftet om at det skal gå an å være heltidsstudent.