Krever ledelsens avgang

I et brev til styret som Universitas har fått tilgang til, fremmer Forskerforbundet på BI mistillitsforslag til rektor Tom Colbjørnsen og styreleder Terje Venold.

Forskerforbundet (FBI) som representerer nærmere halvparten av de vitenskapelig ansatte ved høyskolen, vil kaste både rektor Tom Colbjørnsen og styreleder Terje Venold, i det som nå har blitt klimakset i den årelange konflikten på BI mellom rektor og forbundet.

Omveltninger på BI

Den siste kilden til konflikt er nedleggelsen av BIs skoler i Drammen og Kristiansand, som ble vedtatt før jul. I en pressemelding fra 2012 forklarer BI at beslutningen om å legge ned skolene var et ledd i BIs nye regionale satsing. Skolen ønsker å konsentrere sine faglige ressurser på færre, men større undervisningsmiljø.

Forrige uke innkalte FBI sine medlemmer til allmøte for å diskutere situasjonen.

– Møtet hadde en åpen agenda for å drøfte BIs situasjon, forteller Tor Grennes, leder i FBI.

Etter en halvtime skal én av møtedeltakerne ha rakt opp hånden og fremmet mistillitsforslag mot ledelsen. Diskusjonen som fulgte, endte i mistillitsforslag mot rektor og styreleder ved BI.

– Var det nedleggelsene som gjorde at dere sendte klagen?

– Det kan godt hende at nedleggelsene var dråpen som fikk de ansatte til å formulere et brev, men det er mye som har skjedd det siste året. Vi har fått en del henvendelser også tidligere, og nå føler vi trang til å ta dette videre, sier Grennes.

Han ønsker ikke å utdype innholdet i brevet overfor Universitas.

– Agressiv lederstil

I mistillitsbrevet får Tom Colbjørnsens lederstil det glatte lag:

«Når rektor i forskjellige sammenhenger er blitt møtt med motargumenter fra de ansatte har han reagert med aggressivitet. Dette er i seg selv ubehagelig for den det gjelder, men verre er det at ansatte ikke inngir seg i drøftelser med rektor fordi de kjenner hans reaksjonsmønster.»

FBI påstår i brevet at Colbjørnsen, ved å føre en uklar og misvisende kommunikasjon med de ansatte i forbindelse med nedleggelser og omstillinger, bryter arbeidsmiljølovens krav til forsvarlige prosesser.

«Medlemmene mener at rektors utøvelse av sitt lederansvar, på en rekke punkter, er i strid med helt sentrale prinsipper for organisasjonsledelse», står det om Colbjørnsen i brevet.

«FBI skriver videre at Colbjørnsen også endrer sine argumenter og begrunnelser når det viser seg at hans egen argumentasjon ikke er holdbar». Nedleggelsen av BI-skolene er bare siste eksempel, heter det i brevet.

Tom Colbjørnsen vil ikke kommentere forholdene i påvente av styrets behandling av saken.

– Uetisk

Flere ansatte har i det siste henvendt seg til styreleder ved BI, Terje Venold, og klaget på rektor Colbjørnsen. I mistillitsbrevet fra FBI, blir det hevdet at Venold ved flere tilfeller skal ha videresendt disse klagene på rektors adferd til – nettopp – rektor Colbjørnsen:

«Dette har medført ubehagelige konsekvenser for de aktuelle ansatte. En slik opptreden fra en styreleder er, etter medlemmenes oppfatning, uetisk og bryter klart med de forutsetninger som ligger bak slike henvendelser», står det i brevet.

Dette er en av begrunnelsene for at de ansatte erklærer mistillit også mot Venold.

Styrelederen er ordknapp overfor Universitas.

– Jeg har ingen kommentar til dette. Saken behandles av styret, og jeg svarer ikke på påstander, sier Venold.

Vil ikke trekke seg

FBI trekker også fram at Venold brukte sin dobbeltstemme som styreleder til å avgjøre nedleggelsen. Dermed ble styrerepresentantene for studentene og de ansatte nedstemt. Dette omtales som «respektløst».

Venold ønsker ikke å kommentere hverken prosessen rundt nedleggelsene eller mistillitsforslaget som er reist mot han.

– Hvordan skal saken om mistillit til deg og rektor behandles?

– Den skal behandles forsvarlig. Vi skal ha et styremøte 6. februar, men om denne saken kommer opp, vet jeg ikke, sier styrelederen.

– Vil du vurdere å trekke deg?

– Jeg ser ikke noe grunnlag til å kommentere det, avslutter Venold.