Mer sekt-surr

Ny Generasjon og Kristi Forsamling priser fortsatt Jesus i Universitetes lokaler selv om universitetsledelsen gav begge forsamlingene karantene ut året forrige uke.

– Vi ber om at Gud frelser fotografen nå, synger Espen Benjamin Gilsvik.

Den kristne studentorganisasjonen Ny Generasjon feirer Jesus og at de får bli på Blindern og synge lovsang i kapellet i Frederikkebygningen.

Etter at universitetsledelsen i sin iver etter å fjerne sekten Kristi Forsamling, også ga Ny Generasjon karantene, har Ny Generasjon nå fått en beklagelse fra Universitetet og er tatt inn i varmen igjen.

Beklager

– Dette er overhodet ikke bra fra universitetsledelsen sin side. Vi må bare beklage, vi tok feil. Ny Generasjon har ingenting med Kristi Forsamling å gjøre, sier informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal.

Misforståelsen oppsto fordi Ny Generasjon hadde møte i Georg Sverdrups hus samtidig som Kristi Forsamling holdt sine bibelgrupper der. Mens forsamlingen holdt seg for seg selv, var det Ny Generasjons høylytte lovsang som ble tolket som et sekttegn.

– Rektorer har det med å bli skremt av oss kristenfolk, sier Borgersen som betegner håndteringen fra universitetsledelsen som klønete.

– Jeg måtte ned og hysje på dem flere ganger, sa en irritert Kjøllesdal forrige uke til Universitas.

Nå har han sendt brev til alle fakultetene og opplyst dem om at Ny Generasjon er hjertelig velkomne ved Universitetet. De får trolig synge sine fremtidige lovsanger i SV-kjelleren.

Sekt forsatt på campus

Kristi Forsamling har fortsatt sine bibeldiskusjoner i Georg Sverdrups hus.

– Jeg har ikke hørt noe fra universitetsledelsen om at vi ikke kan være på Blindern, sier leder for Kristi Forsamling Ronny Yttrehus.

Ytterhus har imidlertid skrevet brev til Saglie, der han oppfordrer ledelsen til selv å delta i bibeldiskusjonen.

Kjøllesdal lover at forsamlingen snarest skal få beskjed om at de er i karantene, men sier det har vært vanskelig å få gitt dem beskjed om karantenen.

– De skal få en klar beskjed om utestengingen med engang vi får tak i dem, sier han.