Advarer: BI-professor Gorm Kunøe advarer alle mot å la seg verve av World Ventures. Her forklarer han hvordan pyramidespill fungerer.

Her er toppsakene fra 2012

Pyramideselskap, flyvertinner og illsinte professorer er bare noen av sakene som ble mest lest i fjor.

Diskusjon: Masterstudentene Karen Eimot (f.v.), Ingrid Dønåsen og Madeleine Dalsklev diskuterer tittelendringen med profesjonsstudentene Serina Fuglestad Sikveland, Ingvild Finsrud, Reidar Jessem og Siri Hylland.
Morgendagens flyvertinner: Flyvertinnedrømmen lever i beste velgående. Men hva kreves for å lykkes til vanns, til lands og i lufta?

Klikk på mellomtitlene for å lese sakene.

Advarer mot ny pyramide

Et stort antall studenter fra hele landet, spesielt fra Oslo og Akershus hadde allerede blitt vervet til pyramideselskapet World Ventures, da Universitas skrev saken i januar.

Førstelektor ved BI, Gorm Kunøe, advarte sterkt mot å la seg verve til World Ventures, og fikk støtte fra Lotteritilsynet.

– World Ventures har mange rare regler som er vanskelige å sette seg inn i. Det er et faresignal, som ofte kjennetegner ulovlige pyramidespill. Jeg vil advare alle mot å bli med på dette, sa han til Universitas.

Saken om pyramideselskapet var den klart mest leste saken i 2012, og debatten raste i våre kommentarfelt hele året.

Tidligere Universitas-redaktør Magnus Lysberg er ikke overrasket over at World Ventures-saken var den mest leste på universitas.no i 2012:

– Denne saken levde videre på sosiale medier og i andre aviser, en god stund etter at vi publiserte den. Det er nok mange som har hørt om World Ventures, eller blitt forsøkt rekruttert, og da vil de jo vite hva de kjøper seg inn i.

Ingen av selskapets norske representanter ville uttale seg til Universitas, men tilsvaret fra hovedkontoret til World Ventures i Texas, fikk en egen sak, som var nesten like populær som hovedsaken.

Flyvertinneskolen

Universitas´ månedlige magasin, Mellom fag, ble med på en dag i livet til de vordende flyvertinnene til flyselskapet Norwegian. Det var årets mest populære magasinsak, som også ble årets nest mest leste sak totalt sett.

En flyvertinne må kunne mer enn å servere kaffe og te. Morgendagens kabinbesetning blir utsatt for et titalls flystyrter, røykdykk i et Boeing 737 og evakuering til en øde stillehavsøy. For sikkerhets skyld.

Hjernedødt skvalder

Universitas begynte i 2012 å anmelde forelesninger. Den mest omstridte av disse var anmeldelsen av UiO-faget STV1530, «Folkemord og politisk massevold i det 20.århundre». Professor Bernt Hagtvet er mannen bak dette svært populære statsvitenskapsfaget, og selv om han ikke foreleste selv, gikk han hardt ut mot anmelderen, som gav forelesningen karakteren C.

Hagtvets leserbrev skapte stor debatt, og gikk hardt ut både mot avis, anmelder og redaktør.

«Avisen har i lengre tid antatt preg av å være ei tabloidisert blekke.», «Det er noe av det mest infantile ordgyteri jeg har lest på lenge» og «Jeg har sjelden lest noe mer useriøst vås», var noen av Hagtvets reaksjoner på forelesningsanmeldelsen.

Tittelkamp mellom psykologene

Under fjorårets høstsemester boblet det opp en debatt på Psykologisk fakultet ved UiO, der over 800 professorer og studenter skrev under på en kampanje for at masterstudentene i psykologi skulle kunne kalle seg psykologer etter endt utdanning.

Det var mange sterke meninger fra begge hold, både for og mot en endring av tittelspørsmålet. Flere hundre kommentarer både på Facebook og i Universitas´ kommentarfelt i ettertid av sakene la grunnlaget for en debatt som fortsatt pågår.

– Ikke kjøp bolig

Det er velkjent at det er vanskelig for studenter å komme seg inn på det private boligmarkedet. Studenter flest har dårlig råd, og usikker økonomisk fremtid. BI-ekspert Dag Einar Sommervoll advarte studenter mot å kjøpe seg inn i et boligmarket som har steget jevnt og trutt de siste 30 årene.

– Det er alltid vanskelig å spå nøyaktig når boligmarkedet vil falle. Det som er sikkert er at den stigningen vi har sett de siste årene ikke vil vare. Boligpriser varierer mye over tid, og det vil komme et boligprisfall som svir, sa Dag Einar Sommervoll.