Foto:Forsvaret.no.

Vil ha bachelor i etterretning

Forsvaret tror mer forskning vil styrke den norske etterretningsutdanningen.

Det er Forsvarets skole i etterretnings- og sikkerhetstjeneste (FSES) som står for utdanningen av etterretningsoffiserer i dag. Nå ønsker Etterretningstjenesten at skolen skal bli godkjent som høyskole.

FSES, som blant annet underviser i etterretningsteknikker og kontraterrorteori, ønsker at studentene skal få en bachelorgrad i etterretning.

– Forskning styrker utdanningen

Eystein Kvarving, talsmann for Forsvarssjef Harald Sunde, tror en mer akademisk tilnærming vil styrket utdanningen på FSES.

– Faget mangler en mer akademisk pilar å stå på. Vi er opptatt av å utvikle etterretningsfeltet som et helhetlig fagområde. Det er av samme bakgrunn som at vi har akkrediterte krigsskoler. En akademisk tilnærming vil gjøre utdanningen bedre. Forskning er nødvendig for utvikling, sier Kvarving.

Vil skape debatt

FSES ligger under etterretningstjenesten, men er ikke en del av Norges hemmelige tjenester. Kvarving tror derfor ikke at økt åpenhet vil by på problemer for etterretningsutdanningen.

Major Eystein Kvarving @li:Forsvarets skole i etterretnings- og sikkerhetstjeneste (FSES) er Norges eneste etterretningsskole. @li:FSES holder til på Lutvann leir i Oslo. @li:Skolen er underlagt etterretningstjenesten, men er ikke en del av Norges hemmelige tjenester. @li:Skolens forskningsområder spenner seg fra etterretningsteori til kontraterror. _Kilde: Wikipedia_

– Etterretning er et litt myteomspunnet fagområde. Det er naturlig og forsvarlig at det er mye som er hemmelig. Samtidig er det ikke alt som trenger den type skjerming. Etteretningsstjenesten leverer analyser og vurderinger til hele det norske statsapparatet. Så vi ønsker også akkreditering av demokratiske årsaker, sier Kvarving.

Han tror også en mer akademisk etterretningsutdannelse vil bidra til å skape mer offentlig debatt, og skape økt trusselforståelse hos befolkningen.

– Blir ikke for teoretisk

Det stilles strenge krav for å komme inn på FSES. I tillegg til solide akademiske evner, må kandidatene bestå fysiske tester, grundige intervjuer og kunne sikkerhetsklareres. Praktisk opplæring i etterretningsteknikker er en sentral del av utdanningen i dag. Kvarving frykter ikke at skolen vil bli for akademisk dersom den blir en høyskole.

– Den største endringen blir at det vil stilles akademiske krav til undervisningen og forskningen. Men det betyr ikke at de praktiske aspektene vil forsvinne. Det militærfaglige håndverket vil fortsatt ligge til grunn, sier han.

Det er Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) som avgjør om FSES skal godkjennes som høyskole. Tove Blytt Holmen, Avdelingsdirektør i NOKUTs tilsynsavdeling, bekrefter at NOKUT har mottatt en søknad fra FSES. Hun kan ikke si noe om hvor sannsynlig det er at skolen vil bli godkjent, men at NOKUT vil svare på søknaden innen februar 2013.