Her selger de narkotika: Det er i Kringsjå studentby politiet har beslaglagt narkotika og kontanter til flere millioner. Studenter leier ut boliger til nigerianske narkobander. FOTO: Arkiv

Nigerianske bander bruker studentboliger til narkosalg

I løpet av de siste årene har bandene oppbevart narkotika i leiligheter ved Kringsjå studentby. Politiet har beslaglagt ulovlig stoff og kontanter til en verdi på flere millioner.

HER ER TILTAKENE:

• Stående ordre til alt driftspersonell om å fjerne alle oppslag om fremleie.
  • Grundigere og hyppigere kontroll av at det er samsvar mellom de som har kontrakt og de som faktisk oppholder seg der.
  • Avtale med vekterselskap som er utvidet betydelig etter disse hendelsene.
  • Gjør om hele adgangskontrollsystemet, fra kort og nøkler til et elektronisk adgangsssystem helt frem til døren, basert på studiekortet.
  • Brev der man anmodet om at de som har mistanke om at det ikke er studenter som bor i leiligheter, tar kontakt.
  • Husvertordning, der studenter har en vertskapsrolle. De får en tilleggsfunksjon med å kontrollere og sjekke boliger der vekterne ikke treffer noen hjemme.
  • Kilde: VG Nett

Studentboligene brukes til både salg av stoff og til «tømming», der smuglerne kvitter seg med narkotika de har hatt i kroppen mens de smuglet det inn i landet, melder VG Nett.

– De har holdt på med det i noen år, men vi så ikke omfanget før for et halvt år siden, sier politiinspektør Einar Aas ved seksjonen for organisert kriminalitet i Oslo politidistrikt til nettavisa.

SiO visste ingen ting

Frem til politiets opplysninger kom frem tidligere i år, var Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) ukjent med at det forekom handel og oppbevaringen av narkotika i studentboligene.

– Vi så svært alvorlig på at den type virksomhet fant sted i våre boliger, og synes at det er svært uheldig, sier bolig-direktør i SiO Trond Bakke til VG Nett.

I løpet av de siste månedene har sivile spanere pågrepet minst 17 personer i totalt 13 studentleiligheter.

Einar Aas, politiinspektør ved seksjonen for organisert kriminalitet i Oslo politidistrikt

– Det er ulovlig fremleie av leiligheter, og det er de samme aktørene som tilbyr sex og narkotika, sier Aas.

Studenter står oppført som leietakere

Ifølge Bakke, har alle boligene som har vært involvert i narkotikavirksomheten vært utleid til studenter som har fått opptak på utdanningsinstitusjoner, og som har fått leilighetene på helt ordinært vis.

– De har dokumentert studentstatus. Disse er så videreleid til personer som ikke studenter. Dette fremstår som ulovlig fremleie, sier Bakke.

Ifølge politiet, er de kriminelle vest-afrikanerne et multikulturelt nettverk som de siste årene har etablert et robust apparat i hovedstaden med offensive og oppfinnsomme selgere og kurerer som tar høy risiko.

– Vi så risset av nettverkene og et kraftig innslag av vestafrikanere da vi konsentrerte oss om prostitusjonsmiljøet for 2-3 år siden, sier Aas.

Ingen klager til SiO

Ifølge SiO, har leilighetene som politiet har aksjonert mot stort sett enkelthybler beregnet for én person. Her deler man ofte kjøkken og bad med andre, og det skal ikke ha kommet noen klager på noen av leilighetene som er blitt brukt av narkonettverket.

– Jeg har selv vært med ut på et tidspunkt der politiet slo til. Vi møtte hybelnaboen, som var mildt sagt sjokkert over at dette foregikk ved siden av hans leilighet. Og disse delte til og med bad. Jeg tror at de er svært dyktige til å skjule hva de driver med, sier Bakke.

Han synes det er svært beklagelig at boliger brukes av kriminelle nettverk, i en by der studentboligmangelen er stor.

– Ulovlig fremleie er noe vi har stort fokus på, og som vi har satt i gang kontrolltiltak for å avdekke. Det er helt uakseptabelt at det bor ikke-studenter i våre boliger. Det er definitivt uakseptabelt at det finnes beboere som er involvert i slik kriminell aktivitet, sier han.

Norge er «det forjettede land» for narkosmuglere

Helt siden nyttår har politiet i Oslo, Østfold, Vestfold, Romerike, Hordaland, Tollvesenet og Kripos samarbeidet for å «kvele» tilførselen av narkotika til Norge og demme opp det åpne markedet.

Det vestafrikanske narkonettverket strekker seg over mange land. For å ligge i forkant av innførselen har norsk politi alliert seg med kolleger i Polen, Østerrike, Litauen, Tyskland og Sverige.

– Europol har tatt tak. I Sør-Europa beskrives Norge som «det forjettede land», sier Aas.

Store narkotikabeslag

Totalt har 257 personer blitt pågrepet i aksjoner rettet mot miljøet. I tillegg har politiet siden nyttår tatt beslag i totalt 5,75 kilo heroin, 12,1 kilo kokain og to millioner kroner i kontanter. I tillegg er ytterligere 4,5 kilo hvitt pulver sendt til analyse.

Narkotikaen har en gateverdi på om lag 18 millioner kroner.

– Markedet er i stand til å ta imot mye stoff, og det er mange aktører, mange nettverk og stor utskiftning av personer. Det gjør arbeidet komplisert, sier Aas.