Forsøksmus: Mus er populære forsøksdyr blant forskere. Disse musene er forøksmus fra Los Angeles Children Hospital. FOTO Aaron Logan/Wikimedia Commons

Drepte tusenvis av forsøksdyr

Flere tusen rotter og mus druknet etter at superstormen Sandy oversvømte et universitet i New York.

De genetisk modifiserte gnagerne ble brukt til å forske på blant annet hjertesykdommer, kreft, autisme og schizofreni.

Mus- og rottekoloniene fra Smilow Research Center i Kips Bay, New York ble sett på som blant de viktigste i USA, melder New York Times.

Superstormen

Hundrevis av mennesker i Haiti, USA og resten av Karibien døde som følge av superstormen Sandy.

Når stormen traff New York University (NYU), prioriterte medisinsk og vitenskapelig personell ved NYU Medical Center å hjelpe de mange menneskelige pasientene, og andre som trengte hjelp under stormen.

Musene og rottene holdt til i en kjeller ved universitetet, og selv om mange av forsøksdyrene som holdt til i Smilow Research Center overlevde, kunne ikke de små gnagerne reddes ut.

– Kombinasjonen av tidevannet og den sterke vinden førte til en kjempeoversvømmelse av bygningene, og desverre ble mine musekolonier tapt, sier underdirektør ved institutt for hjerneforskning ved NYU, doktor Gordon Fishell til avisa.

– Disse dyrene var resultatet av ti års arbeid, og det vil kreve både til og arbeid å erstatte dem, sier han.

Dr. Fishell forklarer at hans lab mistet over 2 500 mus. Omtrent 7 500 mus og rotter som tilhørte andre forskningsprogrammer innen blant annet hjertesykdommer og genetikk ved Smilowsenteret druknet også, og til sammen druknet over 10 000 mus og rotter under stormen.

Avlet fram

De flere tusen gnagerne var avlet fram for å bære noen av de samme genetiske mutasjonene som fører til menneskelige sykdommer som høyt blodtrykk og epilepsi.

– Det er en tragedie, sier dr. Fisher.

Forskningen har nå brått blitt bremset opp. Å bygge opp arvelinjer av genmodifiserte dyr som effektivt kan bidra til forskning på menneskelige sykdommer krever mye tid, og mye arbeid.

Forskere ved universitetet sier allikevel at koloniene kan bli gjenopprettet. Mange av gnagerne som gikk tapt under stormen har genetiske slektninger andre steder, og disse dyrene kan hjelpe til å bygge opp koloniene igjen.

En venn i nøden

Vitenskapsmenn ved to andre forskningssentere, ved University of Pennsylvania og Cold Spring Harbor Laboratory i New York har allerede lovet å donere dyr for å bygge opp nye kolonier ven Smilowsenteret.

– Dette er et lyspunkt i den ellers dystre situasjonen vi befinner oss i, sier Dr. Fishell.

– Forskere som egentlig er mine konkurrenter, tilbyr nå hjelp.