Vil ha mappeevaluering
Giskes forslag om mappeevaluering får støtte fra pedagoger ved Universitetet.
Universitetets arbeidsgruppe for studiekvalitet anbefaler samtlige fag ved Universitetet å innføre mappeevaluering. Rådgiver og gruppemedlem Øyvind Ytreberg mener reformen er overmoden.
– Man har beholdt den gamle eksamensformen på grunn av tradisjoner og tilfeldigheter, sier han.
Ytreberg mener at det er viktig å spre trykket over hele året, slik at studentene kan få tilbakemelding underveis.
– Jeg tror alle er enige om nødvendigheten av å konstruere en bedre eksamensform, sier Ytreberg.
Stolte pionerer
– Jeg mener at Universitetet burde innføre mappeevaluering i flere fag, slik at vi kan skaffe oss erfaring med slike eksamensformer, sier pedagogikkprofessor Per Lauvås.
Ved Utdanningsvitenskapelig fakultet (UV) har to fag benyttet mappeevaluering siden i høst. De har fått bevilgninger til å evaluere evalueringsformen, og mot slutten av året vil det endelige resultatet foreligge.
– Vi tror mappeevaluering er et læringsfremmende tiltak, og vi er stolte av å være blant de første som gjennomfører det, sier førstekonsulent ved UV Hilde Olsen.
Hun mener mappeevaluering kan heve studiekvaliteten.
– Selv om studentene må jobbe mer, føler de samtidig at de får mer igjen for arbeidet, sier Olsen.
Mindre motvilje
Høgskolen i Oslo gjennomfører også et forskningsprosjekt om mappeevaluering.
– Det er viktig at studiene blir bygget på noe annet en slutteksamen, sier faglig leder i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo, Anton Havnes.
Prosjektleder ved eksamensprosjektet ved Universitetet i Bergen, Arild Raaheim kan også vise til gode resultater.
– Jeg merker at motviljen mot mappeevaluering begynner å erstattes med nysgjerrighet. De fleste begynner å se hvilke muligheter det ligger i evalueringsformen, sier Raaheim.