Best i verden Paris er kåret til verdens beste studentby. Så det er bare å pakke kofferten og gjøre deg klar til vin, baguett og tjukke turister hvis du vil utveksle til byen der studenter trives best. FOTO: Flickr/Moyan_Brenn_BE_BACK_on_10th_OCT

Her er verdens topp 10 studentbyer

Studere i utlandet? Her er kåringen av verdens beste byer å studere i.

Ifølge QS World University Rankings sin undersøkelse er den pulserende åren Paris verdens beste by å være student i. I Paris kan du studere for kun en brøkdel av det du må punge ut for å studere på prestisjeskoler i land som England, Australia og USA, der de ofte krever mye skolepenger.

Nesten best på prestisjeskoler

Skolene i Paris har avlet frem mange av verdens mest profilerte filosofer, teoretikere og forskere. Selv om ingen av skolene i Paris er innom den ypperste verdenseliten, finnes det 16 prestisjefylte skoler i sentrum av byen. Det er blant annet skolene ENS Paris, Ecole Polytechnique, Sciences Po og Sorbonne. Paris er sagt å være en av byene det er best å bo i da den scorer høyt på livskvalitetsindikatoren. Den historiske byen i Nord-Frankrike er kjent for sin skjønnhet og kultur – noe som gjør det til en av de meste besøkte byene i verden.

Finans og kultur i London

På andreplass finner man London, der ti av verdens beste skoler holder til. Det kjente britiske biblioteket er essensielt for studenter da det inneholder verdens viktigste samlinger av bøker og skrifter.

Byen er spesielt godt lagt opp til finansstudenter da mange av de beste finanssentrene i verden ligger der. Undersøkelsen trekker London på grunn av prisnivået, som gjør det dyrt for utendlandske studenter å studere på skolene.

Men samtidig rommer byen alt fra det beste innen kultur, sport og business til de kongelige. London er også en god studentby er fordi det er store muligheter innen for kultur, kunst og kreativitet, mener QS top universities.

De beste av de beste

Utifra QS-rankingen er Boston den tredje beste byen å studere i Boston. En av de eldste byene i USA har to av verdens mest kjent universiteter – Harvard og MIT, som er rangert som henholdsvis nummer to og tre på listen over verdens beste universiteter.

Australia har to byer inne på topp ti-lista, Melbourne og Sydney innehar henholdsvis fjerde og sjette plass. Mellom de to ligger den Østerrikske byen Wien, som er den byen som har scorer høyest på livskvalitet i verden.

På syvende og åttende plass ligger den sveitsiske byen Zurich den tyske hovedstaden Berlin. Mens den Dublin i Irland og Montréal i Canada runder av topp ti-lista.

Nordiske byer

De eneste nordiske byene på listen er Stockholm på 27. plass, Helsinki på 33. plass og København 39. plass. De får alle god uttelling for livskvaliteten til studentene sine. Helsinki regnes ikke som en dyr by, og havner derfor over blant annet København, som på sin side er en dyr by, ifølge undersøkelsen. Stockholm regnes også som nokså dyr, men gjør opp for det med en livskvalitet som få topper.

Resten av verden

På 12. plass finner vi Singapore, som topper alle andre universitetsbyer i Asia. Den voksende økonomien og harde satsningen på akademia har tiltrukket mange flinke akademikere fra hele verden, og Singapores universiteter har i det siste sneket seg inn blant verdenstoppen.

Sør-Amerikas beste studentby ligger i Argentina. Buenos Aires er kåret til verdens 24. beste studentby. Santiago i Chile og Sao Paulo i Brasil er resten av Sør-Amerikas bidrag, med sine 41. og 45. plass.

Afrika er represntert med kun én by, og det er Kairo i Egypt, som havner på 47. plass.

• 1. Paris
  • 2. London