Topp 50 Universitetet i tromsø er et av verdens beste universiteter under 50 år. Avbildet er Humanistisk fakultet. FOTO: Trond Trosterud/Wikimedia Commons

Norsk universitet på topp 50 i verden

Endelig en universitetsranking der Norge er inne i verdenstoppen.

Verdens mest prestisjetunge universitetsrangering, fra Times Higher Education (THE), har lenge rangert verdens beste universiteter. Norge har slitt med å hevde seg i denne rankingen, og Universitetet i Oslo (UiO) har i alle år slitt med å holde tritt med verdenseliten. I år kom UiO, som Norges beste, på 181. plass.

Håp fra nord

Det er allikevel håp for at norsk akademia skal hevde seg blant verdenseliten, fordi THE-rankingene har rangert verdens topp 100 universiteter under 50 år gamle, og der finner vi Universitetet i Tromsø (UiT) på en respektabel 43. plass i verden.

Sør-Korea på topp

De beste universitetene i verden er ofte ganske gamle, og den beste av de yngste, Pohang University of Science and Technology i Sør-Korea havner på 53. plass i verden når man ser bort ifra alder.

I Norden har både Sverige og Danmark universiteter som er høyere rangert enn UiT, og Universitetet i Umeå er nordens beste, med sin 23. plass.

Den Sveitsiske École Polytechnique Fédérale de Lausanne er Europas best rangerte unge universitet, og kommer på andre plass i verden.