På vei: Mandag la finansminister Sigbjørn Johnsen frem statsbudsjettet for 2013. Universitas har vurdert om de rødgrønne har levert det de lovet på forsknings- og høyere utdanningsfeltet i regjeringsplattformene Soria Moria 1 og 2.

Kom bare halvveis

Regjeringen bryter fem av ti viktige utdanningsløfter.

På mandag la finansminister Sigbjørn Johnsen frem den rødgrønne regjeringens siste statsbudsjett før valget i 2013. I den forbindelse har Universitas foretatt en gjennomgang av utdanningsplattformene som regjeringen gikk til valg på i 2005 og i 2009, og vurdert om de har holdt sine løfter.

Gjennomgangen viser at de har brutt halvparten av de ti løftene Universitas har vurdert.

Svikter heltidsstudenten

Et av de viktigste løftene regjeringen ikke har innfridd er innføringen av heltidsstudenten. I den første Soria Moria-avtalen står det at regjeringen vil «sikre en studiefinansiering som gjør det mulig å studere på heltid».

Likevel innrømmet Kyrre Lekve, daværende statssekretær i Kunnskapsdepartementet, til Bergens Tidende i 2011 at det er ikke er mulig å realisere heltidsstudenten på kort sikt.

– Svekker lik rett til utdanning

Øyvind Berdal, leder for Norsk Studentorganisasjon (NSO), er sterkt kritisk til at økt studiestøtte ikke blir prioritert i år heller, selv om det ble lovet i begge Soria Moria-avtalene.

– Det svekker læringsutbyttet og lik rett til utdanning. Mange er avhengig av støtte hjemmefra for å studere på heltid. Det betyr at de kan prioritere studiene sine sterkere enn de som ikke får det, sier Berdal.

Han er ikke imponert over regjeringens utdanningspolitikk siden den kom til makten i 2005, og mener de med årets statsbudsjett viser at de ikke griper sjansen til å satse på verken studenter eller høyere utdanning.

Bryter barneløfte

Berdal er heller ikke fornøyd med at regjeringen ikke har innfridd løftet om å styrke utdanningsstøtten for studenter med barn.

– De har brutt løftene sine når det gjelder studenter med barn. Hver femte student har barn. Det er viktig at denne gruppen skal ha like muligheter til å ta utdanning som alle andre. De trenger et løft, sier Berdal.

Selv om Berdal er skuffet over den rødgrønne regjeringens innsats på utdanningsfeltet, er han fornøyd med at de har holdt løftet om å doble studentboligutbyggingen.

– De skal ha ros for at de har bygget 1000 nye studentboliger i året. Behovet er større, men på dette punktet har de oppfylt løftene sine, sier Berdal.

Avviser løftebrudd

– Regjeringen har levert et solid budsjett på utdannings- og forskningssiden. Vi har holdt alle løftene som vi kom med i Soria Moria-erklæringen, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

– Du mener det er mulig å leve som heltidsstudent med dagens lånekasseordning?

– Jeg tror det er mulig å få det til. Men ikke uten sommerjobb, sier hun.

– Er det god sosialistisk utdanningspolitikk at nesten bare studenter som får støtte hjemmefra kan studere på heltid?

– Undersøkelser viser at 40 prosent av dagens studenter får støtte hjemmefra. Det er et tankekors hvis foreldrebakgrunnen skal være avgjørende for studentenes utdanningsmuligheter. Samtidig har vi det beste studiefinansieringssystemet i Europa, sier Halvorsen.