Korrupsjon: Flere fryker korrupsjon når kinesiske milliardlån skal finansiere utbygging av universiteter i Sør-Sudan og Zimbabwe. Her fra universitetet i Juba. Foto:CC/FLICKR/Stein Ove Korneliussen.

Kinesiske milliarder til utdanning i Afrika

Afrikanske land låner milliarder av dollar fra Kina til oppgradering av universitetssektoren, ofte i bytte mot tilgang til råvarer.

Sør-Sudan planlegger å oppgradere sine fem offentlige universiteter med nye, moderne campuser for den nette sum av 2,5 milliarder dollar (ca 14,3 milliarder kroner). Pengene til oppgraderingen kommer gjennom kinesiske lån, finansert av olje.

Planene innebærer å flytte de fem offentlige universitetene i landet, som er mangler fasiliteter og plass, til nye og store campusområder.

Frykter korrupsjon

John Apuruot Akec, visepresident ved universitetet i det nordre Bahr El Ghazal

– Hvis prosjektet får fortsette, vil dette bli en milliard-skandale som må betales av det Sør-Sudanesiske folket i flere generasjoner. Vi kan ikke være sikre på om vi får valuta for pengene eller om vi før korrupte politikere, sier John Apuruot Akec, visepresident ved universitetet i det nordre Bahr El Ghazal til University World News.

Akec sier at så langt han vet, er ikke lånet blitt godkjent av verken finansministeren eller regjeringen som helhet.

– Utdanningsministeren virker å være helt ute av kontakt med virkeligheten, sier han.

Bygger i Zimbabwe

Zimbabwes president Robert Mugabe har åpnet landets første militæruniversitet, bygget med lån fra Kina verdt 98 millioner dollar, eller ca 560 millioner kroner. Universitetet vil stå ferdig i 2015.

Lånet skal tilbakebetales med inntekter fra diamantsalget fra landets svært kontroversielle Chiadzwa-miner, hvor menneskerettighetsgrupper har anklaget sikkerhetsstyrker for gjentatte grusomheter mot arbeidere og befolkningen, det skriver University World News.

Skulle finansiert studiestøtte

I årets budsjett hadde regimet i Zimbabwe lovet å reintrodusere støtte for studenter under høyere utdanning for første gang på over ti år. Finansieringen av forslaget gikk imidlertid i vasken da mange millioner dollar som skulle kommet fra nettopp diamantsalg, hadde blitt borte på veien mellom diamantgruvene og statskassen.