Deilig å være norsk i Danmark: – Jeg valgte å studere i Danmark fordi jeg ville oppleve noe nytt, men samtidig ikke dra altfor langt bort. Det er billigere øl, billigere mat, billigere alt, sier Ingrid Dyvik.

Norske studenter koster Danmark dyrt

Den danske utdanningsministeren er lei av å betale for å utdanne norske studenter. Nå krever Danmark mer penger fra Norge.

Det blir dyrere for Norge å sende studenter til Danmark fra og med neste år. En ny avtale øker summen nordiske land må betale for egne studenter som studerer i andre nordiske land.

– Nå har Danmark bedt om mer kompensering per student, da Danmark er det landet som tar imot flest studenter, forklarer Kay Koivonmeki, seniorrådgiver i det Nordiske ministerrådet, de nordiske regjeringenes offisielle samarbeidsorgan, som omfatter Norge, Danmark, Sverige, Finland og Island.

Mer mynt i kisten

Prisen per norske student i Danmark øker fra 22 000 danske kroner (DKK) til 30 000 DKK. Den danske utdanningsministeren, Morten Østergaard, har tidligere sagt at de nordiske studentene koster for mye for Danmark.

Nå uttaler han til den danske statseide kanalen DR1, at den nye avtalen øker Danmarks fullstendige kompensasjon med 30 millioner DKK.

Ikke fornøyd

Men den danske statseide kanalen påstår likevel at den nye satsen fortsatt er langt fra de 100 000 kronene som det koster Danmark å utdanne en gjennomsnitts student.

Kanalen sier også at for hver student Danmark sender til andre land i Norden, får de ti tilbake.

Den danske folkepartipolitikeren Alex Ahrendtsen sier til DR1 at den nye avtalen fortsatt ikke gir Danmark nok penger.

Alex Ahrendtsen, dansk folkepartipolitiker

– Det skal ikke være sånn at Danmark skal betale hele gildet. Norge er et meget rikt land og de har vær så god å hjelpe oss med å betale istedenfor å eksportere deres problemer til Danmark, sier han til tv-kanalen.

Kay Koivonmeki forteller til Universitas at avtalen vedtas 1.januar 2013, og må underskrives av samtlige land innen utgangen av oktober.

– Utdanningsministeren i Danmark har gitt sin godkjennelse for at satsen per nordisk student i et annet nordisk land skal økes, sier seniorrådgiveren.

Koivonmeki forteller at saken har pågått lenge, og at avtalen ikke er forandret siden 1960.

Dyre medisindamer

Norske Ingrid Dyvik er en av to medisinstudenter som i september ble intervjuet av DR1 under navnet «de dyre damene».

Dyvik begynte å studere medisin i København sist semester. Hun er en av 3029 norske studenter i Danmark, i følge Association of Norwegian students abroad.

De norske studentene utgjør dermed 13 prosent av de utenlandske studentene i Danmark, mer enn noe annet land.

Under nyhetsinnslaget sier Dyvik og venninnen til statskanalen at de ikke hadde en anelse om at Norge ikke finansierte den danske utdannelsen deres. De forteller at de aldri kunne tenkt seg å studere i Norge. Det er en holdning de deler med de fleste danske og nordiske studenter, ifølge DR1.

Kunstneriske friheter

Dyvik forteller at hun visste godt hva hun gikk til når hun ble intervjuet.

– Jeg var veldig klar over hva DR1-saken handlet om før jeg stilte til intervju, sier Dyvik. Hun mener fortsatt at DR1 tok seg noen kunstneriske friheter.

– Vi ble filmet i en time og de har klippet så de fikk akkurat de uttalelsene de ville ha.

Hun forteller at hun kun har hatt positive opplevelser med danske studenter.

– Jeg har ikke opplevd noen negativt fra danskene. Jeg er den eneste norske i min klasse og jeg ble tatt godt imot, sier hun.

Kunnskapsdepartementet vil ikke kommentere denne saken før statsbudsjett slippes mandag 8. oktober. Men Kristin Halvorsen uttalte til NRK i august at hun var villig til å øke pengesummen per student.

– Vi har tatt opp dette i sammenheng med Nordisk råd, og synes at danskene har et poeng, sa Halvorsen til NRK.