Protester: Muslimer over hele verden demonstrer nå for tiden mot den amerikanske lavbudsjettsfilmen «Innocence of Muslims», der profeten Muhammad blant annet fremstilles som pedofil. Her er et bilde fra protestene i Bahrain. FOTO: Wikimedia commons/Mohamed CJ

Massive studentprotester mot «Innocence of muslims»

Over hele verden demonstrerer studenter mot den anti-islamske filmen «Innocence of muslims«.

I Pakistan ble rundt 1000 studenter drevet tilbake av politiet med tåregass og gummikuler da de forsøkte å nå ambassadekvartalet i byen. Spesielt rettet de raseriet sitt mot den amerikanske pastoren Terry Jones, som løst knyttes til filmen. Han er tidligere kjent for å blant annet ha brent Koranen.

– Vi er villige til å dø for å forsvare Profetens ære, ropte studentene mens de presset seg mot politiets sperringer.

Flere ga også inntrykk av at filmen bare var prikken over i-en for demonstrantene.

Islam blir ofte latterliggjort av USA og Vesten, og blasfemi utøves mot profeten vår i ytringsfrihetens navn.

Rehan Ahmad, student og demonstrant

– Islam blir ofte latterliggjort av USA og Vesten, og blasfemi utøves mot profeten vår i ytringsfrihetens navn, sa demonstrant Rehan Ahmad til New Dehli Televsion (NTDV).

Stort sett fredelig

I Teheran har ikke USA noen ambassade, der samlet studentene seg rundt den sveitsiske ambassaden for å demonstrere. Lederen for en iransk studentforening krevde at Iran skulle bryte alle diplomatiske forbindelser til USA, ifølge den amerikanske avisa Huffington Post.

TINGOI den indiske delen av Kashmir-regionen har det også blitt holdt store demonstrasjoner mot filmen. I byen Srinagar arrangerte studentene store protester på lørdag.

Også i andre arabiske byer, som Ramallah og Kabul, har studenter arrangert demonstrasjoner mot filmen de ser på som hånende og blasfemisk mot islam og profeten Muhammed.

I Kabul sperret studentene gatene utenfor universitetet under demonstrasjonene, melder flere internasjonale medier.

TINGOStort sett har demonstrasjonene gått fredelig for seg, men noen steder har det utartet til vold. Store demosntrasjoner i Kabul, Islamabad og i flere andre byer har endt med voldelige sammenstøt mellom politi og demonstranter.

Kontroversiell film

På Filippinene har et statlig universitet forbudt visning av filmen. Filmen skulle vises som en del av en forelesning om menneskerettigheter og ytringsfrihet, men ledelsen ved universitetet i Manila satte foten ned.

Det er bare en av mange protestaksjoner mot filmen «Innocence of Muslims», som blant annet anklager profeten Mohammed for å være pedofil.

Filmen var antatt produsert av en amerikansk jøde fra California kalt Sam Becil, men politiet tror ikke vedkommende er ekte. I stedet tyder mye på at Nakula Basili er en av mennene bak filmen.

Han er en koptisk kristen fra Egypt, nå bosatt i California som tidligere har blitt arrestert for svindel.

Her kan du se en video fra studentprotestene i Pakistan denne uka: